Проверката на тунел "Витиня" на АМ "Хемус" показа изключително качество на строителството, е коментирал министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, цитиран в съобщението.

Днес, заедно с председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов и с инж. Светослав Глосов - член на УС на АПИ, министърът провери изпълнените строително-монтажни работи непосредствено преди пускането на трафика през тунела.

С възстановяването на движението в тръбата за Варна и на мостовото съоръжение непосредствено след тунела, пътуващите към Велико Търново за честванията на Деня на Независимостта на България от 10 часа днес преминават без ограничения в двете тръби на "Витиня".

В понеделник - 25 септември, ще бъде затворена за ремонт до края на ноември тръбата за София и съоръжението преди тунела. Ще бъдат монтирани системи на известяване, звукови сигнализации, ново осветление.

Движението на леките коли и на превозните средства до 10 т ще бъде прехвърлено двупосочно в обновената тръба за Варна. Тежкотоварните моторни превозни средства над 10 т ще продължат да преминават по задължителния обходен маршрут по път I-1 София - Ботевград.

Обновената тунелна тръба на "Витиня" е изключително модерна за България и оттук нататък, спрямо възможностите на бюджета, и останалите съоръжения в страната ще бъдат приведени в същия вид - с пожароизвестяване, вентилационна система, видеонаблюдение, е обяснил министър Нанков.

В най-дългия, 1195-метров тунел в България, вече 15 вентилатора са свързани към автоматична система. Съоръжението разполага и с уникална система за пожарна безопасност и пожароизвестяване, които бяха демонстрирани чрез симулация по време на инспекцията. Монтирани са и 374 лед осветителни тела.

Ремонтът се просрочи във времето, но целта е била осигуряването на сигурност и безопасност при експлоатация, е отбелязал министърът.

Искаме АМ "Хемус" да е сигурна, да отговаря на европейските стандарти, е подчертал Нанков. По нея 47 км са само асфалтовите дейности по участъци в лошо състояние. След ремонта на десните тръби на тунелите "Ечемишка" и "Витиня", остава да бъдат ремонтирани още шест тръби на четирите тунела по магистралата. Необходим е ремонт и на мостови съоръжения. Поне 220 млн. лв. са необходимите средства. Ако има наличен ресурс, ремонтът може да се направи за две години.

Затова толкова бързаме с въвеждането на тол таксите, които ще гарантират наличния ресурс и така няма да сме в тежест на бюджета, е обяснил министърът.

Пътният сектор в момента се издържа чрез проекти, финансирани от европейските фондове, заемни споразумения и излишъка в бюджета. Проблемът с финансирането ще бъде решен чрез въвеждането на тол таксите. Ще има по-добър контрол на качеството и разходването на средствата, е посочил още Николай Нанков.

Министърът е обявил, че процедурата за избор на изпълнител, който да изгради и внедри тол системата, ще приключи през следващия месец, като предстои отваряне на ценовите оферти. Няма как да има класиране, без тези оферти да бъдат отворени, е обяснил той по повод разпространената през предишните дни невярна информация за избран изпълнител по обществената поръчка. Според поетия ангажимент, тол системата ще заработи към края на 2018 г. и ще започне да генерира на финансов ресурс още с въвеждането й.