За два дни инспекторите на ИА "Автомобилна администрация" проверили 216 таксита в районите на търговските центрове в София, Бургас, Велико Търново, Русе, Стара Загора и Пловдив. Съставени са 27 акта, на трима водачи временно са отнети и шофьорските книжки. 

Най-често срещаните нарушения са престой на таксиметрови автомобили на спирки или в лентата за движение, нарушения по работното време, непреминали периодичен технически преглед автомобили, водачи без разрешително за таксиметров превоз, издадено от общината и удостоверение за водач на лек таксиметров автомобил.

Проверени са и такситата около столични болници. В района на болницата "Токуда" и площад "Славейков" са проверени 12 коли, съставени са 3 акта, а на един от водачите временно е отнета шофьорската книжка, защото карал с изтекъл срок на наказателно постановление.

В района на "Пирогов" и "Майчин дом", и на Националната кардиологична болница (III-та градска) са проверени 29 таксита. Съставени са пет акта, няколко са нарушенията: автомобил без технически преглед, водач с непопълнен пътен лист за деня и шофьори, управляващи с изтекъл срок на съставени им актове за установяване на административно нарушение. Един от водачите успял да се скрие, а колата му е вдигната с "паяк".

В районите на Военномедицинската академия, Съдебната палата и автогара "Овча купел" са проверени 14 автомобила. Съставени са три акта, като констатираните нарушения са престой в активната лента за движение и неиздаване на фактури.

Междувременно се разбра, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е обявила за недопустимо поставянето на пределна цена за таксиметровите услуги. Министерството на транспорта се закани да въведе ценова граница с промени в Закона за автомобилните превози. Решението трябва да вземе правителството на 30 юни. Според Закона за защита на конкуренцията обаче държавата може да регулира само цените на стоки от първа необходимост като ток, вода, лекарства и т.н.

В промените в Закона за автомобилните превози миналия месец бе записано, че цените на такситата ще се определят от общинските съвети, ще важат за превозвачите на съответната територия и ще се актуализират поне веднъж годишно или по искане на транспортния министър.

КЗК не подкрепя предложенията "за каквато и да е форма на ценова регулация по отношение на таксиметровите услуги – определяне на единна тарифа, максимална (пределна) цена или минимална цена на таксиметровите услуги". Това става ясно от разяснение на комисията, публикувано на сайта й.

"Всеки от тези варианти силно ограничава или дори премахва възможностите за ценова конкуренция, тъй като операторите на пазара лесно могат да предвидят ценовото поведение на конкурентите си", обясняват от комисията. Според тях, това няма да стимулира превозвачите и шофоьрите да подобрят качеството на услугите си.

В момента имало достатъчно механизми за защита на клиентите от нелоялни таксиметрови компании или шофьори. "Интересите на потребителите могат да бъдат защитени чрез засилване на контрола (административен, данъчен и т.н.) върху операторите на пазара, а не чрез отнемане на възможността им да оказват конкурентен натиск един върху друг. Въвеждането на ценова регулация на съответния пазар се явява прекомерна регулаторна мярка, която не би могла да постигне целите си", се казва в решението на КЗК, която предлага да отпадне текстът за таван за цените на таксиметровите услуги от промените в Закона за автомобилните превози.

По-рано днес председателят на Националния съюз на превозвачите Румен Крумов каза, че подкрепя идеята за таван на цените на таксиметровите услуги, но не е оптимист, че това ще реши проблемите в бранша.