Мерките бяха приети в ден, когато нивата на фини прахови частици са няколко пъти над нормата в София и от общината призоваха столичани да оставят автомобилите си и да ползват градския транспорт.

В гласуването участваха 45 съветници, като само четиримата представители на "Патриоти за София" (ВМРО и Атака) гласуваха против, защото не се предвиждат действия за справяне с проблемите с битовото отопление, предаде "Дневник".

Одобрените мерки са свързани с ограничаването на движението на автомобилите, като не се засягат другите основни замърсители - отоплението на твърдо гориво с високо съдържание на сяра и пепел и незаконното горене на гуми, стари дрехи, метали, пластмаса и други отпадъци.

На въпрос по какъв начин ще се осъществява контролът върху битовите замърсители, които са повече от 40% от замърсяващите в София и са локализирани предимно в квартали с гета, кметът Йорданка Фандъкова заяви: „Тези проценти идват от твърдото битово гориво, което е разрешено – това са дърва и въглища. Голяма част от кварталите на София се отопляват с такова гориво“, предаде "Фокус".

Тя уточни, че от общината нямат право да влизат в домовете на хората.

„Предложили сме мерки на национално ниво за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата. При нерегламентираното горене на отпадъчни материали сме съсредоточили усилията си към източните на такива материали. Увеличаваме събирането на едрогабаритен отпадък на цялата територия на града“, коментира Фандъкова. Тя допълни, че във Виетнамските общежития се правят директно проверки, тъй като жилищата са общински.

Фандъкова поясни, че има акции на Столичния инспекторат за събиране на дрехи, гуми и т.н. По думите й се извършват и проверки в сервизи за нерегламентирано горене на преработени масла, както и за продажбата им.

„Всичко, което е възможно и закона позволява, се прави“, каза още тя.

По-сериозните мерки като пълна забрана за движение на автомобили в центъра и безплатен градски транспорт ще могат да бъдат въведени едва след като се направят промени в законите. Те ще бъдат инициирани от кмета на София Йорданка Фандъкова и след като влязат в сила, общинските съветници отново ще гласуват аварийния си план.

Прилагането на аварийния план пък изцяло зависи от системата за прогноза за два дни напред, в които има възможност за превишаване на нивата на фини прахови частици. Тя обаче е с около 80% точност. Както отбеляза по-време на заседанието зам.-председателят на общинския съвет Николай Стойнев (ГЕРБ) прогнозата на системата за днес се сбъдна.

Мерките срещу мръсен въздух 

Когато 2 станции прогнозират, че за следващите 2 дни нивата на ФЧП са до 3 пъти над нормата - 150 mg/m3, Столичната община ще да извести КАТ да правят по-интензивни проверки за това кои автомобили замърсят въздуха. Ако температурите позволяват ще се предприема миене и метене на улиците. Служителите на Столичния инспекторат пък ще правят проверки дали в пунктовете за вторични суровини и в автосервизите не се горят отпадъци.

Другата дейност на общината в това време ще бъда да извести гражданите чрез сайта си за прогнозата. За целта ще бъде създадено и мобилно приложение.

Същите мерки ще се прилагат и когато прогнозата за следващите два дни е за превишения между 3 и 4 пъти над нормата. Тогава обаче ще се разрешава паркирането в крайните десни платна на някои от големите булеварди покрай центъра на града.

Забрана за паркиране в части или напълно в сините и зелените зони, както и затваряне за автомобили на улици, ще се въвежда, когато прогнозите са за превишения 4 пъти над нормата. Тогава също ще е позволено паркирането по булеварди, а КАТ и Столичен инспекторат ще извършват проверки.

Ако тези действия не дадат резултат, прогнозата се окаже правилна и в два поредни дни се отчете четирикратното превишение на нормата, общината ще пусне целодневния "зелен билет" на цена от 1 лев за цялата мрежа от градския транспорт.

Съветниците от ГЕРБ и патриотите не приеха предложението на Венцислав Мицов от "Политическа група 5" (Зелените, Глас Народен и Движение 21) общината да въвежда "зеления билет" с началото на отоплителния сезон и да го спира в неговия край.

След промени в закона

Мерките, които зависят от промените в законите, са ограничаването на автомобилите на няколко етапа. Първо ще се забранява движението на коли в центъра между 8 сутринта и 20 часа вечерта, след това в участъка между булевардите "Патриарх Евтимий", "Христо Ботев", "Тодор Александров" и 'Васил Левски". При преценка ще бъде затварян и целият център. Тогава ще бъде въвеждан и безплатен градски транспорт.
Тогава общината ще въведе и "плаващо работно време" за администрацията си, за да се облекчи движението на коли в пиковите часове.

Относно мярката за безплатния градския транспорт, ако се запазят отрицателните стойности на качеството на въздуха, Фандъкова коментира, че, според нея,  трябва да се съчетае с възможността да се ограничава движението на автомобили под определен екологичен стандарт, за да може да има смисъл.

"Много градове в Европа прилагат понякога мярката с безплатен градски транспорт, но ако не е съчетано с другата мярка – да се ограничи движението в пикови дни с превишения, не би дала такъв резултат“, каза кметът.

Фандъкова допълни, че мярката трябва да бъде съчетана с възможността при промяна в законодателството да се въведат стикерите за екологичния клас на автомобилите, за да може Пътна полиция да контролира този процес.


Как ще ни известяват за мръсен въздух

Скоро гражданите ще следят стойностите на въздуха в столицата чрез мобилно приложение и бърз бутон на страницата на Общината, каза Йорданка Фандъкова.

 По думите й бързият бутон ще бъде пуснат до месец.

„Надявам се мобилното приложение да се разработи по-бързо“, каза кметът.

Софиянци готови да подкрепят мерките срещу мръсния въздух  >>