На 28 януари 1998 г. е пуснат първият участък от първия диаметър на метрото с 5 метростанции и дължина 6,5 км, от бул. "Сливница" през жк "Люлин" до булевард "К. Величков".

На 17 септември следващата година е въведена в експлоатация метростанция "Опълченска", а на 31 октомври 2000 г. метростанция "Сердика" на площад "Св. Неделя".

Общата дължина на трасето на първия метрорадиус е 8,1 км със 7 метростанции.

През април 2003 г. действащия участък се свърза с жк „Обеля" с нов участък от 1,8 км. По този начин общата дължина на първия метрорадиус от жк  „Обеля” през жк „Люлин” до площад „Св. Неделя” достига дължина 10 км с 8 метростанции.

През 2005 г. започва строителството на участъка от разширението на метрото от площад „Св. Неделя до Стадион „Васил Левски”, като малко по-късно започва изграждането на трасето от стадиона до Интерпред.
Общата дължина на тези участъци е 4,8 км с 3 метростанции.

През 2006 г започва строителството и на участъка „Интерпред –  жк Младост І”, с дължина 3,2 км и още три метростанции.
Така се осигурява връзка на повече източни жилищни комплекси - Изгрев, Дървеница, Мусагеница и особено ж.к.Младост с централната градска част.

Това строителство приключи през 2009 г. като източния метрорадиус, с обща дължина 8 км и 6 метростанции, е въведен в експлоатация през септември 2009 г., а общата дължина на линията достига 18 км с 14 метростанции.

От 2009 г. е започнато изпълнението на мащабен „Проект за разширение на метрото в София”. Той включва изграждане на Линия 2 и значително разширение на Линия 1 на Софийското метро, обособени в три етапа.

Първият етап включва трасето „Надлез Надежда – Централна ж.п. гара - пл. Св. Неделя - НДК - бул.Черни връх” с дължина 6,4 км и 7 метростанции.

През 2010 г. е започнато строителство на Втори етап с два лота: Лот 1 „ж.к. Обеля - ж.к. Надежда - Надлез Надежда” с дължина 4,2 км и 4 метростанции, доставка на 12 влака и разширение на депото за обслужване на подвижния състав.

Общата дължина на участъците от двата етапа завършвани през 2012 г. възлиза на 13,5 км с 13 метростанции, а общата дължина на линиите на метрото е 31 км с 27 метростанции.

На 02.04.2015 г. е въведен в експлоатация участък от удължението на Линия 1 - от МС "Цариградско шосе" до МС "Летище София". Участъкът е с дължина 5 км и 4 метростанции.

Последната метростанция "Витоша" беше пусната в експлоатация на 20 юли 2016 г.

Какво предстои ? 


Третият диаметър „кв. Овча Купел - Център - ж. к. В. Левски" ще има дължина 16 км и 18 метростанции.Очаква се новата отсечката на метрото да бъде завършена през 2019 г., като строителството й в момента се извършва по график.
Прогнозното й натоварване е около 130 хил. души дневно. Чрез третия лъч трафикът ще се намали с до 25%, а вредните газове ще са с над 11 хил. тона годишно по-малко, изчисляват от Столична община.

С метро и до Студентски град


Метрото ще бъде разширено с пет спирки до Студентски град. Трасето на новата отсечка на метрото бе избрано от експертния съвет по устройство на територията на Столична община.
Експертите избираха между три варианта и се спряха на най-дългия на стойност 147 млн. лв.  с трасе 4,9 км.

Петте станции ще бъдат продължение на спирка „Витоша“ – по бул. „Черни връх“ в близост до ул."Димитър Манчев", в кв. "Витоша" на ул."Стефан Савов", бул. "Симеоновско шосе" на ул. "Проф. д-р Иван Странски", при НСА и Студентската поликлиника.