Миналата седмица висшето ръководство на Българската православна църква (БПЦ) реши при извършването на обществени и частни богослужения във всички църкви и манастири да се споменава името на бившия премиер като цар на българите. Като мотив беше посочено това, че той никога не се е отказвал от титлата и според каноните трябва да се споменава като такъв.

Президентът Росен Плевнелиев вече призова Светия синод да преосмисли решението си.

По този повод на пресконференция днес в Благоеврад съпредседателят на Реформаторския блок Радан Кънев коментира, цитиран от "Стандарт":

Смехотворното коронясване на бившия премиер Симеон, на който му предстои отиване в Москва за парада на 9 май, никак не е случайно. Вярвайте ми, тук не става дума за съвпадение. Това представлява груба, недопустима намеса на църквата в българската политика – вътрешна и външна. Тя е изключително уязвяваща самата църква и изключително обидна за вярващите и истинските християни, недопустимо е".

По-късно на личния сайт на Сакскобургготски беше заявено, че той няма да ходи в Москва.

Лидерът на ДСБ уточни, че това е негово лично мнение, а не на партията. И призна, че няма как светската власт да каже на Църквата какви богослужения да прави.

Кънев коментира и изказване на Пловдивския митрополит Николай, по чието предложение БПЦ взе решението за Сакскобургготски.

По повод информацията за липса на лекарства за онкоболни, преди дни дядо Николай призова здравния министър Петър Москов да се изправи и да каже дали има достатъчно за всички.

"Как в целия цивилизован свят има, само в България и за българите няма? Ще ви кажа как – когато не обичаш хората. Нито един болен човек в тази страна не трябва да остава с усещането, че държавата му го мрази", заяви владиката.

Според Кънев обаче митрополит Николай на практика е призовал реформите да спрат и си е позволил дори груба политическа атака срещу министъра, каквато дори политици не си позволяват. Реформаторските министри са най-критикуваните от времето на Иван Костов насам, каза още депутът и допълни:

"За нас гласуват дълбоко вярващи хора и считам, че подобно изказване от страна на митрополита наранява не само моите чувства. Приемам го като обида към себе си и вярата".

В същото време и Янаки Стоилов от БСП и Красимир Каракачанов от Патриотичния фронт коментираха темата за решението на Светия синод пред "Дневник".

Зам.-председателят на левицата заяви:

"На фона на общото отслабване на българската държавност подобно решение не трябва да ни изненадва, освен ако Светият синод не смята, че по този начин не трябва да изрази критика към сегашната светска власт".

По думите му Църквата трябва да даде мотивация дали това е желание на митрополитите за признателност към бившия цар или косвена критика към сегашните управляващи. 

Според зам.-председателя на парламента Красимир Каракачанов пък решението не може да се приеме за нормално, защото България е република.

"Това е поредната приумица на Светия синод. Да се чудиш на какво се дължи, защото Сакскобургготски нито е държавен глава, нито сме монархия, а и защо не се споменава цар Борис? Бих се учудил, ако чуя, че в Синода се занивмамавт със сираците, с болните, с наркозависимите", подчерта лидерът на ВМРО.

Богослов: Трябваше да питат миряните

На обществото беше необходима дискусия преди Светият синод да реши името на Симеон Сакскобургготски да бъде споменавано като цар на българите, коментира пък пред БТА доц. Димитър Попмаринов, декан на Православния богословски факултет на Великотърновския университет.

По думите му решението на духовниците не е нарушение на църковния канон, но за да отговаря на историческия момент е трябвало да бъде взето след допитване, както с теолози, така и с миряните. Според него решението е било в известна степен емоционално.

"Когато Исус Христос казва Цезаровото - дайте Цезарю и божието Богу, той на практика разделя двете власти, затова и днес няма как едната да се меси в делата на другата", коментира Попмаринов.

По-рано преподавателят по конституционно право д-р Атанас Славов и историкът акад. Георги Марков сблъскаха мнения по темата. Според първия и от гледна точка на Конституцията, и от гледна точка на канона - такава царска титла няма и не се признава в България. Според втория обаче Светият синод е взел своето решение и никой няма право, дори и президентът, да го променя.