Дългият 57,1 км тунел, който е и най-дълбокият в света, бе строен в продължение на 17 години и е проектиран да функционира един век. Той е част от швейцарски инфраструктурен проект на стойност 23 милиарда швейцарски франка (20,8 млрд. евро).

Тунелът "Готард" отнема световния рекорд от 53,9-километровия японски тунел "Сейкан", който свързва основния остров Хоншу със северния остров Хокайдо.

Вижте снимки >>

Високоскоростни пътнически влакове ще профучават само за 17 минути през съоръжението. Около 260 товарни и 65 пътнически композиции влака ще минават на ден през тунела.

Новото съоръжение ще съкрати пътя от Цюрих до Лугано до 2 часа от сегашните около 2 часа и 40 минути, отбеляза ТАСС.

Проектът е "важен крайъгълен камък в развитието на европейския жп транспорт" според висш шеф от германските железници, цитиран от ДПА.

Европейското измерение обяснява и официалното представителство за днешната церемония.

Освен федералния президент на Швейцария Йохан Шнайдер-Аман церемонията почетоха френският президент Франсоа Оланд, канцлерът на Германия Ангела Меркел и италианският премиер Матео Ренци.

Четиримата – заедно с други официални лица и гости -  пътуваха с втория влак, пуснат през новия тунел.

Първият влак беше за стотици обикновени граждани, спечелили специалните си билети с лотария.

В този факт ДПА вижда припомняне за „демократичната природа на проекта“. Защото решението за тунела е взето в края на 1998 г. на референдум, в който близо 64% от  гласоподавателите подкрепиха строителството.

Планира се започналите днес тържества за откриването на съоръжението да продължат няколко дни. Швейцарците имат добра причина да се откажат от обичайната си сдържаност - инженерите извършиха подвига си година по-рано от графика и без съществено надхвърляне на бюджета, добавя ДПА, цитирана от БТА.

Редовни жп превози се очаква да започнат малко преди Коледа. Планира се до тогава през тунела да бъдат направени около 3000 изпитателни курса.

През новия тунел ще могат да преминават 260 товарни влака дневно, след като той замени вече използван по-къс тунел в района, чийто дневен капацитет е само 180 влака. До 2030 г. се очаква да се удвои и количеството товари, които могат да бъдат превозени под Готард, спрямо сегашните 1 милиард тона.

Жп тунел по ключов алпийски маршрут>>