Всъщност, както отбелязват експертите, от 1974* година до днес, срещу СССР, след това - срещу Русия, винаги са действали някакъв вид санкции.

Повечето руски политолози са на мнение, че дори утре Путин да върне Крим и да накара по някакъв начин Донбас да се върне в състава на Украйна, санкциите няма да паднат, а ще бъдат поставяни все нови и нови условия, за които е ясно, че са абсолютно неприемливи за Русия.

Мнозинството коментатори, не само в Русия, отбелязват, че въпреки унижението, на което бе подложен президентът Доналд Тръмп от Конгреса, Белият дом е успял да смекчи значително някои положения в закона, които в предварителния проект са изглеждали по-радикални.

Това се е случило с решаващата подкрепа на американския бизнес. Същият не може да бъде  заподозрян в някакво русофилство, просто става дума за (много) пари.

Тръмп се дистанцира от закона за новите икономически санкции срещу Русия, веднага след като го подписа вчера. Този "много несъвършен" текст може да провали усилията за затопляне на отношенията с Москва, заяви той.

Американските санкции са равносилни на "пълномащабна търговска война" срещу Москва, категоричен е на свой ред руският премиер Дмитрий Медведев.

Тръмп: Санкциите са провал. Медведев: Те са търговска война >>

Според предварителният проект, под санкции попадат всички общи дружества, в които Роснефт, Газпром нефт, Сургутнефтгаз, Лукойл и Газпром имат някакво, дори минимално дялово участие.

В окончателния, подписан от Тръмп, вариант, под ударите на санкционния закон попадат само дружествата, в които споменатите компании имат над 33 процента собственост.


Друга съществена разлика е, че в окончателния вариант действието на закона не се разпростира със задна дата, т.е. не действа върху вече сключени до този момент споразумения и сделки.

Единственото изключение е президентът да разрешава сътрудничество  на юридически и физически лица, които осъществяват "значителни сделки" (в оригинала "съществени транзакции") с ГРУ или ФСБ, както и други силови структури на Руската Федерация, като е задължен веднъж на 6 месеца да докладва за това пред Конгреса. Интересен момент е, че въпросните физически или юридически лица могат да бъдат и чуждестранни.

Друга съществена промяна е извеждането на корабоплавателния сектор от "черния списък", в който остават жп транспорта, миннодобивният и металургичният сектор.  

Както отбелязахме, основната заслуга за тези промени не е на Белия дом а на компании  като Exxon, BP, General Electric, Boeing, Citigroup, MasterCard, Visa, Ford, Dow Chemical, P&G, International Paper, Caterpillar и Cummins, които наеха лобисти, за да не допуснат приемането на първоначалния вариант на закона за санкциите.
Въпреки тези смекчения, санкциите съвсем не са "козметични".

Руското електронно издание "Лента.ру" посочва как ограничителните мерки биха се отразили  на икономиката.

Срокът за кредитиране на руските банки, попадащи под удара на санкциите (Сбербанк, ВТБ, Росселхозбанк, Газпромбанк, Банката на Москва и Внешекономбанк) се намалява до 14 дни. До 30 дни се свива срокът за финансиране на компании от петролногазовия сектор. Законът разрешава и да бъдат вземани мерки срещу компании, които се готвят да инвестират в строителство на руски тръбопроводи над 5 милиона долара годишно или 1 милион долара наведнъж. Отделно е посочен стремежът на Вашингтон да противодейства на "Северен поток 2".  Разширяването на антируските санкции предизвика силно недоволство в Европа, тъй като може да засегне и интересите на европейски компании, отбелязва изданието.

В окончателния вариант остава ограничението на правото на президента да премахва санкциите и при практическото единодушие на американския законодател при гласуването на закона. Това, според руския експерт Сергей Соколов, дългогодишен специалист по отношенията с Европа и САЩ, означава, че по този начин санкциите са се кодифицирали, превръщат се в аксиоматично действащи за неопределено време (поне десетилетия) напред правила (ограничения). Това е така, защото не е възможно да си представим ситуация в обозримо бъдеще, в която мнозинството би гласувало за премахване на този закон, според експерта.

Любопитна насока за разсъждения би породил въпросът: след като на руските управляващи, а и общество, е ясно, че санкциите са практически вечни или най-малко за десетилетия напред, какъв е смисълът от тях или по какъв начин те биха въздействали както по отношение на вземането на решения за Донбас, така и за Сирия.

От тая позиция, в руското общество вече се наблюдава видим консенсус, че трябва да се работи в насока на продължаване на действията по минимизиране на ефектите от санкциите и уповаване на собствените сили, заместване на критично важните вносни стоки и технологии и изграждане на независима парична и банкова система.

------
* През 1974 г е приет небезизвестната поправка "Джексън-Веник" към търговския закон на САЩ, насочена срещу страни, ограничаващи свободната емиграция от своите територии. Оттогава, по един или друг начин, формално или не, срещу СССР/Русия действат някакви санкционни ограничения от страна на САЩ.