Заради силния вятър в София в събота през нощта два самолета на Wizz air бяха пренасочени към летището в Пловдив. Машините кацнаха благополучно, но пътниците чакаха с часове на борда, защото нямаше кой да ги обслужи.  През нощта на летището липсва физическият контрол и персоналът, който да прикачи стълбата към самолета. 

От юни летище Пловдив работи на дневен режим от 06:00 до 20:00 часа, през нощта то не съществува, заяви изпълнителният директор на аерогарата в Владимир Щърбанов пред Нова телевизия.

Той коментира, че не съществува понятие като аварийно кацане по заявка.

Заходът е извършен правилно, но на несъществуващо летище. Трябва да се направи разследване, за да се провери как е допуснат такъв сериозен инцидент”, заяви още Щърбанов.

По думите му в случая двата самолета на Wizz air  все едно са кацнали на магистрала.

Екипажът на всеки самолет в лицето на неговия първи офицер или капитанът са хората, които разпореждат кацане на летище Пловдив. В случая с двамата самолета на Wizz Air, кацнали в нощта срещу неделя в Пловдив, екипажите обаче не са имали актуализирана информация, че летище Пловдив от няколко месеца работи до 22 часа, затова взетото от тях решение за пренасочване към Пловдив е неправомерно, каза още Щърбев.

Директорът на летище Пловдив съобщи, че днес е получил писмо от компанията Wizz Air, в което му се извиняват за създадените неудобства.

"По някаква причина нашият оперативен център не е разполагал с информация в момента на вземане на решение за отклоняване на полетите в събота, което е било причина за пренасочване на полетите към Пловдив, пише в писмото на регионалния мениджър на Wizz Air", цитира го Щърбев.

Директорът на пловдивското летище обаче е категоричен, че трябва да бъде направено разследване на случая, тъй като съгласно Закона за гражданското въздухоплаване, извънредното кацане в Пловдив е сериозно нарушение.

Разследването

Гражданската въздухоплавателна администрация ще направи разследване на тази ситуация", стана ясно от думите на зам.-министъра на транспорта Антон Гинев, цитиран от "24 часа".

Той изрично подчерта, че във всички международни регистри е записано, че летището в Пловдив не работи в тъмната част на денонощието. То не е посочено за резервно и от Wizz air, а защо пилотът е избрал да кацне на аеропорт, който не работи и не е резервен за авиокомпанията, въпросът не е към Министерството на транспорта, добави Гинев.

Според зам.-министъра летището си е свършило работата, след като все пак е осигурило обслужване на пътниците, макар и със закъснение. Там е имало само охрана и никакъв друг персонал, когато са кацнали самолетите, заяви той.

От Ръководство на въздушното движение заявиха, че изборът за кацане на резервно летище е решение на екипажа на самолета. В конкретната ситуация на 21 ноември 2015 г. двете въздухоплавателни средства са посочили в полетните си планове, като резервно летище Пловдив. ДП РВД не одобрява предварително представените от авиокомпаниите полетни планове, а ги получава за информация и се съобразява с тях, съобщават още от РВД.

Бивш шеф на летището: Хаосът можеше да се избегне

Междувременно бившият директор на Летище Пловдив Дойчин Ангелов коментира пред БНР, че решението аеропортът да премине само на дневен режим на работа е негативно.

"Това крие големи рискове за загуба на трафик и особено през есенно-зимния период, когато се налагат извънредни кацания. Години наред Летище Пловдив се използва като алтернативно или резервно за кацане от авиокомпаниите. То има договори с такива компании за такова обслужване и те разчитат, че когато има проблем за кацане в София, ще могат да използват това летище. Това е лоша организация и безотговорност",
коментира Ангелов.