Полет 4U 9525 излетя от Барселона за Дюселдорф, но се разби в труднодостъпен район в Алпите на около 100 км от френския град Ница. Тридневен траур от днес е обявен в Европа, в България знамената също ще бъдат спуснати наполовина.

Три са възможните версии за трагедията, съобщава АП, цитирана от БТА.

Внезапна декомпресия

"Еърбъсът" на дъщерната компания на "Луфтханза" - "Джърмънуингс" е извършвал средно 5,3 полета дневно за своите повече от 24 години. Това не е необичайно за самолет, който извършва къси полети из Европа, но е на горната граница на приетото.

Всеки цикъл на излитане и кацане, на херметизация и дехерметизация добавя нов стрес върху корпуса. Самолетите, които летят често по кратки маршрути, преминават през повече такива цикли, отколкото самолетите, които летят на дълги разстояния.

Машината вероятно се е снижавала с 1000 метра в минута от маршрута си на височина 11 500 м, тоест два пъти по-бързо от нормалното темпо на снижаване. Ако е имало нещо като рязка декомпресия - дали поради износване на метала, или от бомба - първата работа на пилотите би била да свалят машината под 3050 м, където въздухът става за дишане.

Маските за пасажерите имат кислород за 10 минути. Така че темпото от 1000 м на минута за снижаване на самолета би го свалило навреме до зоната на годния за дишане въздух.

По думите на Тод Къртис, бивш инженер по безопасността в "Боинг" и настоящ директор на фондацията "Еърсейф.ком", първоначалното темпо на снижаване е съвместимо с онова, което се случва при декомпресия.

Техническа грешка

Самолетите "Еърбъс" имат едни от най-сложните пилотски кабини, посочва АП и изрежда няколко случая на аварии. Катастрофа на полет 447 "Ер Франс" над Атлантическия океан през 2009 г. започва, след като пилотите получават погрешни данни за въздушната скорост при преминаване през буря. Следва пилотска грешка, която не би била допусната, ако данните бяха верни.

Наскоро "Еърбъс-321" на "Луфтханза" се спусна с 1200 метра в минута, защото автопилотът неочаквано снижил носа на самолета.

Терористичен акт

Засега няма данни за наличието му, но той не бива да се изключва.

По-рано днес френският министър на вътрешните работи Бернар Казньов също заяви, че трябва да се обмислят всички възможности, за да се разбере каква е причината за катастрофата, но терористична атака не е най-вероятният сценарий.

Пилотска грешка също не е невероятна. Пилотите може да са вкарали самолета в режим на спускане или загуба на скорост и след това да не са могли да го върнат в нормално състояние. Или пък пилотите да са били толкова съсредоточени в задачата да смъкнат машината до височина 3050 м, че да не са осъзнали колко близо са до планините, след което е станало късно.

Следователи вече работят по откритата черна кутия от пилотската кабина. Уредът е повреден, но въпреки това може да се използва, за да се получи информация.

Очаква се в 13.30 ч. ръководството на компанията "Джърмануингс" да даде пресконференция в Дюселдорф.

АНКЕТА: Страх ли ви е да летите със самолет?