За последно у нас са произвеждани самолетите “Лаз” през 50-те години на миналия век, припомня БНТ.

Добрата новина, че самолетостроенето у нас се възражда, идва точно 100 години след построяването на първия български самолет от прочутия конструктор Асен Йорданов.

Новият ”Скай лидер” 600, който ще се прави в северната зона на летище “София”, е двуместен със 120-литров резервоар – по 60 в двете крила – за 1600 км. пробег.

Самолетът има изцяло металическа конструкция, размахът на крилото е 9 м и 90 см, 7,10 е дълъг. Тежестта му е 472 кг, тоест в класа на ултралеките е. Разходът му е 15 литра на час с обикновен бензин А95.

"Всяко едно ново производство е радост, в България почти не останаха производства, така че е нормално да бъдем доволни", каза Лукан Луканов, управител на “Терем-Летец”.

“Скайлидер” 600 е сертифициран в Съединените щати през 2013 година. Този тип въздухоплавателни обекти се продават успешно по целия свят на цената на луксозен автомобил – около 100 хиляди евро.

Пазарите, в които ще се предлага, са европейски пазари – България, Гърция, Румъния, Полша, поясни Луканов.

Новият български самолет ще бъде представен и на предстоящото авиационно изложение “Построено от българи” на летище “Крумово”. Предвидена е и обиколка на страната с няколко самолета от този модел.

Ултралекият “Скай лидер” 600 освен за развлекателни цели, може да се използва за наблюдение от въздуха, за помощ при природни бедствия, пожари или пък за разузнаване.

Максималната скорост на самолета, който се произвежда у нас, е 265 километра. За 2 часа може да прелети разстоянието София-Варна.