Това установиха тестове на „Активни потребители”, съобщиха за Дир.бг от асоциацията. Тестовете са проведени в лаборатория във Варна и включват 12 марки диетичен хляб. Сред тях са "Тонус" - хляб пшеничен -"Зърнен тонус"; "Нилана" - Деа - за диабетици, нискокалоричен 100% ръчен хляб и Нискокалоричен „Мюнхен” ръжено-пшеничен; "Унипек" - 100% пълнозърнест хляб; Добруджански хляб АД - "Вита Силует" „Без брашно” с кълнове; PAIN D´OR Пълнозърнести хлебчета 10 бр.

Резултатите показали, че обявените енергийни стойности на етикетите на хлябовете на всички изследвани марки са по-ниски от реално установените. Тестовете показали и занижено съдържание на фибри при въпросните хлябове, не само в сравнение с обявеното на етикета, но и спрямо европейските практики.
Според резултатите, в изследваните продукти средното количество фибри е 1.02 грама на 100 грама. За сравнение, средното съдържание при проведен подобен тест в Холандия е 5,1 грама фибри на 100 грама или близо 5 пъти по-високо. Дори хлябът с най-високо съдържание на фибри в теста - съдържа 3,18% фибри, което е доста по-малко от обявеното на етикета.

Високото съдържание на остатъчна пепел в продуктите в теста може да се обясни с влагането на много сол и други добавки (например утайка от кафе), които обикновено имат за цел да подобрят естетическия вид на хляба, съобщават още от асоциацията.
Най-високо съдържание на захари в теста е установено в хляба с наименование „за диабетици”.

Препоръчителното количество сол не трябва да надвишава повече от 6 грама на ден. Тестовете на потребителските организации в Европа показват, че количеството сол в хляба е било чувствително намалено през последните години в резултат от настойчивите им кампании в тази насока.

Голяма част от производителите изписват върху етикетите си, че фирмите им са сертифицирани по ISO – напр. 9001:2000. Важно е да подчертаем, че това не е сертификация за качество на продуктите, а на производствения процес и вътрешно фирмената организация, обясняват от "Активни потребители". Поставянето на такива надписи върху етикетите не е разрешено дори от самия стандарт, защото създава подвеждащо впечатление у потребителите.