Тази разработка контролира състоянието на конструкцията на самолета въз основа на принципа на работата на нервната система на живите организми.

С цел демонстриране на системата, фондът представи макета на изтребителя ПАК ФА, произведен от композитни материали.

Макетът е направен по такъв начин, че при възникване на деформация /напр. при опит да се сгъне крилото/, всички външни въздействия се изобразяват на монитора, позволявайки да се прецени характера на дефектите.

"Чувствителността на конструкцията към механични въздействия се постига  благодарение на вградени в структурата на композитните материали оптически влакна с особени датчици, обединени в мрежа", разказаха пред РИА Новости от фонда.

Оборудването на самолетите с "нервна система" ще намали разходите по обслужването и ремонта им.

Благодарение на нея наземните служби ще бъдат в състояние максимално точно да оценят техническото състояние на самолета.

Това ще позволи техниката да бъде обслужвана спрямо фактическото й състояние, което ще замени скъпо струващите планови огледи. Такива огледи се правят понастоящем регулярно заради отсъствие на точни системи за диагностика.

"По такъв начин техническите възможности на бордовите системи за непрекъснат контрол и оценка на състоянието на конструкцията ще бъдат разширени, докато стойността на наземното обслужване и ремонта - снижени", заявиха разработчиците.

Освен това ще стане възможно да се автоматизира процесът на ремонт и заявка на резервни части, тъй като срокът на тяхната служба и износване ще се поддават на по-точно прогнозиране.

По план първите самолети ПАК ФА ще бъдат получени от армията през 2019 година.

Фондът за перспективни изследвания беше създаден през 2012 година за подпомагане на научните изследвания и разработки в полза на отбраната и безопасността на страната.