На брифинг в парламента след среща с Реформаторския блок Николай Ненчев заяви:

"До края на тази година ще получим два отремонтирани двигателя, а до края на април ще имаме отремонтирани 6 самолета, които са напълно достатъчно плюс тези, с които разполагаме към момента".

Той уточни, че двата двигателя ще са под наем в рамките на две години след това ще ги върнем.

Ненчев за пореден път заяви, че предложената от руска страна цена за ремонт е много по-висока.

Реших да се обърна към полска страна, за да попитам при какви условия можем да ремонтираме двигателите там, тъй като бях уведомен, че качеството е на много високо ниво и цените ще бъдат по-ниски. След проведените разговори се оказа, че цената е с 600 000 евро по-ниска на двигател или 1.2 млн. евро на самолет. Ако решим да ремонтираме 10 самолета, ще спестим 24 млн. лева”, изчисли той.

По думите му подписвайки договора с полската страна, няма да платим и 20% ДДС, което е изключително обнадеждаващо.

Министърът благодари за категоричната подкрепа на РБ и премиера Бойко Борисов, която направила възможно подписването на договора.

България да се чувства сигурна в охраната на своето въздушно пространство”, категоричен е Ненчев, цитиран от "Фокус".

По-рано депутатът от РБ Гроздан Караджов обяви, че договорът за ремонт на българските изтребители вече е бил парафиран от зам.-министъра на отбраната Димитър Кюмюрджиев. Предстои Министерският съвет на следващото си заседание в сряда да упълномощи министъра да положи подписа си, за да се финализира окончателно договорът.

Според Караджов, за да е парафиран той, това означава, че няма съмнение, че полският оръжеен завод може да извърши тази дейност.

Има ли Полша лиценз за ремонта?

Преди дни депутатът от АБВ ген. Михо Михов заяви, че Русия не е предоставяла на Полша лиценз и актуална техническа документация за изпълнение на ремонтни работи по двигатели на "МиГ". Това му съобщил в писмо генералният директор на руската самолетостроителна корпорация.

Днес и Атанас Мерджанов от БСП каза, че такъв договор нямал нито правна, нито търговска стойност, защото, ако търговското дружество в Полша има някакви договорни отношения с производителя на "МиГ-29" в Русия, то е за ремонт само на полските изтребители, но не и на друга страна.

"Бяхме уверени от полска страна по съвсем категоричен начин, че те могат и са в състояние да извършат ремонта", заяви обаче днес военният министър.

Попитан дали командирът на ВВС е бил в течение с договора и защо се е стигнало до оставката му, министърът на отбраната сподели, че разбира загрижеността на ген. Румен Радев по отношение състоянието на българската авиация.

Аз унаследих това състояние. Българската авиация беше доведена до това състояние. Ген. Румен Радев е съпричастен към всички разговори, които водим. Самият той в разговор с мен е изразявал изключително задоволство от това, което постигнахме”, подчерта Ненчев.

Министърът коментира и предложението въздушното ни пространство да може да бъде охранявано и от чужди, съюзнически самолети, заради което от БСП го нарекоха опасен и поискаха отстраняването му.

Правим незначителна промяна. Не сме разглеждали опция, в която да предоставим охраната на въздушното си пространство на друга страна”, каза Ненчев.

От МО вече обясниха, че това се прави заради решение на военните министри от НАТО от февруари за съвместна мисия по охрана на въздушното пространство от източния фланг и става дума за общи патрули.

По-рано днес и Бойко Борисов заяви, че "винаги ще държим наш изтребител да е водещ, ако има двойка". Той заяви, че продължава да работи с Ненчев и така отхвърли искането на БСП за оставката му.

Съпредседателят на РБ Радан Кънев пък заяви след срещата с Ненчев, че политическите атаки срещу него идват от политически партии, които, докато са били на власт, са разпределяли излишък от 5-6 млрд лв., без да се погрижат нито на йота за сигурността, за отбранителната способност на армията.

КРЪСТОСАН ОГЪН: За оставката на министъра на отбраната

АНКЕТА: Да увеличи ли България средствата за отбрана?