Вероятно отговорен е диспечерът, който е служител на Националната компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ).

Това обяви в предаването „Тази сутрин” по bTV Станко Станков, управител на „Булмаркет” – фирмата, чиято влакова композиция дерайлира в шуменското село в края на 2016 г.

От фирмата представиха вчера нова версия за трагичния инцидент, при който загинаха седем души, а десетки бяха ранени. Тя се базира на техническата експертиза, изготвена от чуждестранни експерти, за която е платила „Булмаркет”, и сочи, че причина за трагедията не е високата скорост, а незаключена стрелка на релсовия път.

За експертизата фирмата е платила 25 хил. евро, каза Станков. По думите му под нея са се подписали 8 – 9 международно признати експерти, които „не биха си сложили главата в торбата”. Тяхното заключение е, че инцидентът щеше да е предизвикан от висока скорост, ако тя е била 111 км в час, а скоростта на композицията е била 78 км в час, каза още управителят на „Булмаркет”.

Вчера от „Булмаркет” показаха официална телеграма, изпратена от НКЖИ 4 дни преди катастрофата, според която е трябвало да има ремонт на стрелките на гара Хитрино. Той обаче не е извършен.

Станков обвини и фирмата, собственик на цистерната, която се взриви – дъщерна фирма на френска компания, че е пуснала в движение цистерна с много тънко дъно. Тези цистерни били спрени от производство през 1980 г. от швейцарския производител заради тънкото дъно и имало предписание да бъдат допълнително подсилени, ако се използват. 

Обвинението не намира основания за промяна на изводите, сочещи високата скорост на навлизане на влаковата композиция в района на гарата като основна причина за инцидента.

На въпроса ще има ли промяна в хода на делото и ще платят ли обезщетения на семействата на загиналите при трагедията в Хитрино, Станков обяви, че това ще реши съдът. Ако дължим обезщетения, ще ги платим, обяви управителят на „Булмаркет”.