Можело значи. Това е единственото изречение като коментар, което е написал икономистът Владимир Каролев по повод направената крачката назад от управниците за преразглеждане на казуса при изтекла шофьорска книжка да не се свалят номерата.

Преди това Каролев обаче вдигна повече шум по повод на създалия се казус с него лично във фейсбук, където написа мисъл на кръстника: „Не съдя за хората по тяхното социално и финансово положение, но отсъствието на мозък ужасно много ме разстройва“.

„Нарушил съм закон, но наказанието е неправомерно на провинението, тъй като в една и съща клауза от закона са приравнени употребата на алкохол и липсата на книжка с изтичането на книжката. Въпреки това подкрепям свалянето на номерата за тежките провинения", разказа преди седмица Каролев.

Мярката за сваляне на регистрационните номера на шофьори с изтекла книжка за шест месеца бе въведена през януари при приемане на промените в Закона за движение по пътищата. Тази мярка за превенция в Закона за движение по пътищата - прекратяване регистрацията на автомобилите, управлявани от пили или неправоспособни водачи за срок от 6 месеца до 1 година, бе въведена с цел да се ограничи възможността опасни шофьори да подлагат на риск не само собствения си живот, но и тези на всички останали участници в движението.

Депутатите обаче приеха, че може да се смъкват табелите и при изтекъл срок на свидетелствата за правоуправление, като част от аргументите бяха, че ще има шофьори, които може би са и забравили да управляват возилата си, ако години не са си подновили книжката. Никой обаче не помисли дали ще е справедливо, ако си пропуснал за дни да подновиш книжката и ти я отнемат доколко е справедлива тази мярка. Така или иначе катаджиите масово налагаха тази принудителна административна мярка и на такива водачи - приравнявайки ги на неправоспособни.

На всичкото отгоре се появи различна съдебна практика при едни и същи казуси в София шофьорите можеха да се разминат само с глоба, докато дори и в по-големи градове като Пловдив, се смъкваха табели за шест месеца плюс глобата. Т.е. шофьорите трябваше да се осланят на тълкуването и късмета си в кое съдилище ще попаднат.

Явно решението не е било докрай домислено, което не се случва за първи път на родните ни депутати, а по-скоро е стил на работа. 

Днес промените ще се гледат в транспортната комисия на парламента. Има силни настроения за отмяната на този текст и в Народното събрание.

Самото тълкувание, че карането с изтекла книжка е равно на каране без книжка пък било дело на съда и прокуратурата, каза вчера шефът на Пътна полиция Бойко Рановски.

Въпросът е, ако не се бе вдигнало шум около автомобила на известния икономист Каролев, дали щеше да се стигне до промените, които евентуално сега ще настъпят. Не, разбира се. Със сигурност стотици шофьори са си изпатили по различен начин, но никой не го е било еня. Но явно можело да е и по-различен начин.