Те са за нарушени правила при управлението на подвижния ж.п. състав, техническа неизправност на подвижния ж.п. състав и техническа неизправност в ж.п. инфраструктура (релсовия път и стрелките), съобщиха от пресцентъра на държавното обвинение.

От събраните до момента доказателства е видно, че няма каквито и да са доказателства за умишлен взрив (терористичен акт). От извършените огледи на стрелките и релейното табло пък е станало ясно, че е малка вероятността произшествието да е настъпило в резултат на неправилно конфигуриране на трасето (по вина на стрелочник или ръководител движение), но категоричен отговор ще има след изготвяне на множеството експертизи.

Назначена е допълнителна техническа експертиза за установяване на състоянието на устройството за бдителност и други показатели на локомотива на дерайлиралия влак, обясняват от прокуратурата. Той ще бъде придвижен на буксир до София за оглед от експертите, като ще бъде придружаван от следовател от НСлС, за да бъде избегнато евентуално манипулиране по локомотива.

Следствените действия по делото се осъществяват от 10 следователи от Националната следствена служба, ръководени от заместник-директор на НСлС, съдебни медици, криминалисти и експерти.

Към момента обвиняеми за катастрофата са двамата машинисти. На 19 декември м.г. бяха повдигнати обвинения на 41-годишния машинист Димитър Михнев и 60-годишния му помощник Радослав Петков затова, че на 10 декември м.г. при управляване на подвижен железопътен състав по непредпазливост са причинили смъртта на повече от едно лице и телесна повреда на други лица в шуменското село Хитрино. Причинени са и значителни щети на близките административни и жилищни сгради.

Предстоят разпити на длъжностни лица от железопътната администрация и железопътната инфраструктура за изясняване на обстоятелства, свързани с даването на разрешения и контрола на железопътните товарни превози. От Окръжната прокуратура в Шумен ще назначат и допълнителни експертизи при необходимост, като предстои и повдигане на окончателни обвинения на виновните лица.

Арнаудова: Стрелката е била заключена

Говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова заяви, че при огледа на мястото на катастрофата - пет часа след взрива стрелката на железния път при гара Хитрино е
била поставена в правилно положение и заключена. Ключът от заключването на тази стрелка пък е намерен фиксиран в будката на стрелочника.

Разследването на външните експерти, които са наети от фирмата превозвач "Булмаркет", обаче е показало, че дни преди инцидента е имало проблем на гара Хитрино със железния път - незаключена стрелка. Още при гледането на мярката за неотклонение на Димитър Михнев, защитата му заяви, че в тома с класифицирана информация по делото е приложена справка от ДАНС, в която е посочено като вероятна причина за инцидента и незаключена входна стрелка на железния път в гара Хитрино.

„Изключително е малка вероятността това, което се твърди основно от фирмата – собственик на жп композицията, че стрелочникът е виновен или за някаква нередност точно в частта около стрелката, категорично не е обосновано от нашия доказателствен материал“, подчерта Арнаудова.