Това се посочва в становището на прокуратурата относно Стратегията за съдебна реформа, съобщиха от държавното обвинение.

Пряк избор за прокурорите и следователите след прозрачна процедура по номинация и обсъждане на качествата на кандидатите, са също сред предложенията на прокуратурата.

От държавното обвинение предлагат и да има отделни инспектори за съдии и отделни - за прокурори и следователи в рамките на Инспектората към ВСС, които да проверяват движението по преписките и делата.

Дисциплинарната отговорност на магистратите да се разглеждат от дисциплинарен съд, чийто членове да не са от ВСС, но да се избират по същия ред от органите на съдебната власт и да са действащи магистрати, се посочва в становището.

Ясно разграничаване на административните функции на административните ръководители на прокуратурите от магистратските им задължения и подробни правила за атестация на административни ръководители, предвижда още ръководството на прокуратурата.

Прокурорите и следователите да се ръководят от горестоящите си ръководители, но чрез децентрализация в рамките на единната прокуратура и с гаранции за независимост при изпълнение на служебните задължения от всеки прокурор и следовател.

"Създаване на система от допълнителни гаранции за ненамеса във вътрешното убеждение на наблюдаващия прокурор чрез възможност за отмяна на писмени и мотивирани указания от горестоящата прокуратура", се предвижда още в предложенията на ръководството на прокуратурата.

Всеки прокурор ще може да възрази срещу изпълнение на противоречащи на вътрешното му убеждение разпореждания.

В становището се предлага и повишаване на капацитета на специализираните прокуратури чрез съсредоточаването им върху най-сериозните форми на организирана престъпност, разширяване на законовата компетентност на следователите и ясни правила за възлагане на дела за разследване от главния прокурор на Националната следствена служба.

Възможност главният прокурор да бъде изслушван от ВСС при представяне на годишния доклад на прокуратурата и от Народното събрание, предвиждат още предложенията.

На всяко шестмесечие главният прокурор да може да отчита пред ВСС дейността на прокуратурата по делата за корупционни престъпления и организирана престъпност, както и по делата срещу магистрати и срещу лица, заемащи висши държавни длъжности.

Ограничаване на политическото влияние за при избора на съдебни заседатели, като те не се избират вече от общинските съвети, а се извършва случаен подбор от избирателните списъци, се предлага още в становището.

Предложенията на прокуратурата са представени и на ресорния вицепремиер Меглена Кунева на среща между нея и главния прокурор Сотир Цацаров днес.

ВКС за стратегията: Респектиращ потенциал за реформа

"Актуализираната Стратегия за продължаване на реформата в съдебната система е комплексен документ с респектиращ потенциал за реални и постижими, последователни и ефективни промени в съдебната власт. Тя дефинира система от ясни и фундаментални цели за конституционите функции на тази власт", се казва в становището на Върховния касационен съд (ВКС) за Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система.

Върховните съдии изразяват убеждение, че ефективността на стратегията предполага цялостната й реализация, за да не бъде накърнен нейният системен характер.

"Приемането на този документ, при ясна и неоттеглима политическа ангажираност за изпълнението му, е очакван и неотложен шанс за промяна и тест за държавническа зрялост и отговорност пред обществото", смятат върховните съдии.

Върховните съдии напълно споделят изложените в стратегията принципи и подходи - гарантиране независимостта на съда, превенция на корупцията и формите на нерегламентирано влияние, защита правата на човека, съобразяване с международните стандарти, отчитане на българския опит, ефективно и прозрачно администриране, професионално самоуправление, възстановяване на нарушените лични и обществени отношения и доверието на обществото.

Според ВКС, стратегията е резултат на професионален и задълбочен анализ на състоянието на съдебната система, същевременно тя очертава пътищата за преодоляване на факторите, блокиращи съдебната реформа "и е в състояние да консолидира капацитета на съдиите за реализиране на очертаните цели, да им вдъхне увереност и даде поле за развитие на реформаторските им усилия".