Програмата стартира у нас през 2014 г. и е с период на действие до 2020 г. "Еразъм" е считана за една от най-успешните програми на ЕС. Изпълнява се под шапката на Центъра за развитие на човешките ресурси /ЦРЧР/ като предвижданият период на действие е до 2020 г.

В едно интервю от миналата година председателят на Центъра Татяна Калканова изтъква, че постиженията на програмата "Еразъм" били впечатляващи - 47 висши учебни заведения у нас били покрили необходимите изисквания по т.нар. Харта "Еразъм", и 5 милиона студенти и преподаватели били "бенефициенти на програмата", каквото и да означава това. По-впечатляваща от тази статистика, обаче, е официално посочената сума от 30 млн. евро общ бюджет на програмата за миналата година.

Човек неволно се пита: Къде са резултатите от този деклариран публично успех?

Според една анкета мнозинството студенти из родните университети "не са чувалЕ" за нея. На сайта на въпросния Център можете да прочетете следното: "Центърът системно работи и по хоризонтални стратегически цели на Програмата, като ИКТ в образованието (eTwinning), признаването и валидирането на умения (Europass и ECVET), академично признаване и качество в сферата на висшето образование (Болонски процес), развитие на национална система за кариерно ориентиране (Euroguidance), основани на практиката анализи на системите за образование и обучение (Евридика и ReferNet), изучаването на езици (Европейски езиков знак).

Този неясен и помпозен текст, който иска да ни убеди, че парите си струват, не е за всекиго и по този начин завоалирано движи нещо, но неизвестно какво. В същото време БАН се гърчи от недоимък. Не че не се изложиха и учените с т.нар. Фонд за научни изследвания, който през последните години изгуби авторитет, след като се разбра, че професорка работи по проект за "семантиката на бельото", а пенсионери правят "дълбоководни" проучвания във ваната си в апартамент в столичния кв. "Младост".

Разликата между едните и другите "учени глави" очевидно е само тази, че някои са нарочени за прекомерно "усвояване", а други - направо за крадци.

Лошото е, че всичко това опорочава образованието, като го превръща в "гара разпределителна на едни средства", от които реалната полза е отразена единствено в докладите.

Цитираме от сайта на ЦРЧР:

"Третата ключова дейност на програма „Еразъм+” - „Подкрепа за реформиране на политиките”, има за цел да улесни модернизацията на системите за образование и обучение, чрез изграждане на политическо сътрудничество между държавите-членки".

Как да го разбираме? Кой и как ще "изгражда" политическо сътрудничество между държавите-членки на ЕС? Не е ли това работа на политиците, а не на студентите и техните преподаватели?!

Въобще от цялата работа лъха на едно доста добре платено и подплатено с празнодумие "нещо /или нищо?/ правене".

В края на миналата година един вестник излезе с доста компрометиращи факти относно горните констатации, а една телевизия ги отрази, но после всичко замлъкна.

В статията се питаше: Защо Центърът за развитие на човешките ресурси се е писал партньор на европейското първенство по ММА с пари от бюджета си по перо "Мерки за информация и публичност"? В статията се забелязваше и една "топла" връзка: Българската федерация по ММА е била финансирана с 6-цифрена сума и от Министерството на младежта и спорта. В същата статия се казва, че 97 110 лв. са били изхарчени за анимирана история на програмата "Еразъм", още 8 000 за LED екран, също толкова за видеозаснемане на честването на 30-годишнината, към 10 000 за кетъринг на поканените като гости и т.н. "Можеше да бъдат дадени за истинска наука", написа вестникът, но никой не му обърна внимание.

А въпросът е повече от простичък: Знаят ли студентите от онези 47 ВУЗ-а, покрили "изискванията" на Хартата "Еразъм", за едноименната програма? Изобщо, знаят ли с какво се занимава този Център за развитие на човешките ресурси, и ползвали ли са услугите му с образователна цел? Е, сигурно има и такива студенти, но дълбоко се съмняваме, че зад отчетените цифри като "милиона студенти", стоят реални резултати.

Иначе, едва ли има разумен възрастен, който да се противопостави на каквато и да било политика, или програма, свързана с образованието и науката. Тук въпросът е, срещу толкова пари, достигат ли се реални цели?!