Това показва анализаторска прогноза на американската банка Citigroup.

Пред такава реалност вероятно ще бъде изправена съвсем скоро компанията International Consolidated Airlines (IAG), която е собственик на British Airways, тъй като огромният технически срив през уикенда предизвика истински хаос на двете големи летища - "Хийтроу" и "Гетуик", оставяйки в събота приземени почти всички самолети на британския превозвач.

Закъснения на полетите имаше и на летища в Рим, Прага, Стокхолм, Малага и Лисабон.

Проблемите с нарушените полети продължиха в неделя, като някои полети на кратко разстояние от "Хийтроу" бяха прекъснати и в понеделник.

Авиопревозвачът заяви, че днес графикът на "Гетуик" ще бъде възстановен изцяло и изрази надежда, че голяма част от полетите от "Хийтроу" ще бъдат по разписание.

"Ние оценяваме, че около 175 хиляди пасажери са били засегнати от отмяната на всички полети само на 27-и май и вероятно още на 28-и и на 29-и май. Според наша преценка, това ще струва на компанията общо около 100 млн. евро - 40 млн. евро загуби на приходи за съботния ден и още 60 млн. евро разходи за компенсация на клиенти въз основа на действащото законодателство в рамките на ЕС", заявиха анализатори от Citigroup.

Представител на IAG заявиха, че е твърде рано да се направи ценова оценка на този етап на щетите от инцидента. Трябва да се има предвид, че днес акциите на IAG не се търгуват на борсата в Лондон с оглед т.нар. "пролетна банкова ваканция" в Обединеното кралство.

Съгласно законодателството на ЕС, пътници, които са били забавени повече от три часа поради причини, дължащите се на дадена авиокомпания, трябва да бъдат компенсирани с по 250 евро за полети до 1500 километра, с 400 евро до 3000 км и с до 600 евро за полети на дълго разстояние, ако последните бъдат забавени с повече от 4 часа. Това означава, че пътник, който е имал намерение да пътува от летище "Хийтроу" до например Ню Йорк или Банкок, ще има право на парична компенсация в размер на 600 евро.

Компанията може да понесе и допълнителни загуби, свързани с настаняване в хотели, като и за храна и напитки на засегнатите пътници, отбелязват анализаторите на Citigoup.

Трябва да се има предвид, че понякога пътуващите изпитват трудности да накарат авиокомпаниите да платят предвидените в тези случаи компенсации.

Представителка на British Airways обаче заяви пред агенция MarketWatch, че авиокомпанията ще се придържа към регламентите, като ние гарантираме, че всичките наши клиенти са наясно с това, какви са техните права. Тя обаче отказа да посочи към настоящия момент по-конкретна цифра на възможните компенсации.

Специалистите твърдят, че компютърния срив се дължи на проблеми с електрозахранването и не е плод на кибератака. Това бе потвърдено и от ръководителя на компанията Алекс Круз.

Системата "Скай" бе въведена миналата година и веднага стана непопулярна сред нейните служители. По думите на много от тях, тя не издържа на големи натоварвания и забавя тяхната работа.