Така го определиха в публикации с еднакви заглавия изданията "Гласове" и "Труд", препечатвайки от социалната мрежа едно и също мнение на жена, която твърди, че го е гледала преди тръгването му по кината миналия петък.

"Лили рибката", третият пълнометражен филм на режисьора Ясен Григоров, бе показан за първи път в рамките на "Киномания" миналата година, но явно сега е обект на нездрав интерес покрай изкривения дебат около Истанбулската конвенция, коментира "Дневник".

Във фантастичната история г-жа Олга Христова намира призив "да се пренебрегнат традициите, вижданията на предците ни и науката" и призовава родителите да не дават пари за тази "пропаганда": "Сюжетът под формата на «детска приказка» се развива около едно необикновено дете, което се казва Дани-Алекс. Дани е момче, а Алекс е момиче. И те са.. едно дете. Когато някой погледне Александра в очите, започва вълшебна вихрушка, и тя се превръща в Даниел, и обратното. Поради тази причина Алекс-Дани ходи винаги с приведена глава и избягва погледите на всички. Родителите му също не го поглеждат никога в очите, за да не причинят болезнената вихрушка. Детето е винаги тъжно, приведено, неразбрано и потискано от съучениците си", пише г-жа Христова, цитирана в "Гласове".

"За контраст е представено и едно традиционно семейство с дете, истинско момче. Е, те са представени като неуки, неразбиращи, немарливи и прости люде. Бащата, наречен «страшният селянин» учи сина си да се оригва. А синът, със зацапана бяла блуза и наднормено тегло, в отчаян опит да се оригне, пърди. Мърлявата майка до тях се тъпче с храна и нагъва пиене. Те са непросветени, защото не разбират вихрушката и Алекс-Дани", възмущава се тя. И добавя: А да, има и цигани-магьосници във филма. Издокарани са като добрите герои — просветени и възвисени, защото са единствените, които могат да гледат Алекс-Дани право в очите, без да има вихрушка. Те го приемат такъв, какъвто или каквато е."

В събота режисьорът се принуди да потърси право на отговор от "Труд" и "Гласове" с отворено писмо, в което обяснява, че работи над филма от 8 години и фантастичните елементи в него са ползвани като метафора, а не като обществено-политически внушения относно дебатите, които се вихрят от месец насам.

"Целта му е да доближи възрастните до децата им, да попречи на елементарната омраза към различните (не тълкувайте думата откъм "джендър" страната й – различните са много повече и се намират извън актуалния дебат за броя на половете), да провери колко обичаме сами себе си и благодарение на тази любов и самочувствие колко стабилни правим по-слабите от нас", написа Григоров.

"Днес четох писмото на един режисьор, принуден да се обяснява за филма, който е направил, и направо ми се дорева от отчаяние", сподели във "Фейсбук" карикатуристът Христо Комарницки, и добави: "Все едно се събуждам директно в Средните векове". По-късно, с повече хумор той отбеляза, че първият български "джендър" филм е "Козият рог".

"Тъмни, юнашки страсти се надигат, невъзпрепятствани от никакъв разум", написа и професорът от СУ Александър Кьосев за дебатите около филма.

"В коментарите под един пост, сам по себе си тъп, възторжено озлобен българин иска да забрани Сафо, Шекспир, Оскар Уайлд, Чайковски, Вирджиния Улф, Елтън Джон, Джефри Юдженидис и още... който се сетите. Всичко това - по повод на филма "Лили рибката".

И за да не бъда голословен, цитирам: "Да, някои произведения задължително трябва да бъдат забранявани, например гейщината в изкуството. Защо трябва изрично да се пропагандира или да предизвиква "топли" чувства и симпатия, едва ли не?!" Скоро ще горят книги. Долу топлите чувства."

"Тече постепенна фашизация. Днес филм, утре книга... Апологетите на т.нар. нормалност извръщат ужасено очи от собствените си бездни - и млатят по тези, които се опитват да преодолеят своите. Но какво друго да бъде в място, където слепващата идеология е сведена до Да тъ иба, а мнозинството божем интелектуалци доволно се подхилкват на т.нар. ирония. Пазарен кикот", написа журналистът и поет Марин Бодаков.

"Прочее, кога да носим стихосбирките си, дисковете си, рисунките си на площада пред президентството. И ние ли да си носим кибрита или е от вас?"