Министърът на туризма Николина Ангелкова представи в парламента работен вариант на концепцията за управление на морските плажове.

Предвижда се плажовете да се групират според индивидуалните им характеристики. При изготвянето на методиките за минималното концесионно възнаграждение водеща няма да е цената, а допълнителните услуги, които се предлагат.

Плажове и концесии

Намерението е да се насърчи предлагането на повече услуги на по-приемливи цени, като се даде възможност на концесионера да развива плажа, съобразно неговите географски и природни дадености, коментира Ангелкова по време на парламентарния контрол, цитирана от БТА.

Ще има четири групи плажове - първата - в урбанизирани територии, втората - в неурбанизирани територии в близост до туристическа дестинация или къмпинги, трета - в неурбанизирани територии, отдалечени от туристически дестинации или къмпинги и четвъртата - плажове с ограничено ползване и определени за развиване на специален вид туризъм.

За всяка от първите три групи се предлага създаването на три отделни класа. Сега се обсъждат критериите, по които да се извърши обособяването на отделните класове и в самите групи, каза министърът. Работи се и по обособяването на плажовете според услугите, които предлагат.

По думите на министъра през активния летен сезон не се очаква да има нито един посещаван плаж, който да бъде без спасители и почистване.

Туристи и пазари

За това лято на всички традиционни и нетрадиционни за България туристически пазари е регистриран ръст, съобщи още Ангелкова. Тя обяви, че е значителен ръстът на резервации от Чехия, Германия, Русия, Англия, Франция, Израел, Румъния, Гърция и други основни пазари.

Общо ръстът на заявени чартърни полети към летищата в Бургас и Варна е 35 процента, а ръстът само при руските чартъри е 86 процента. Ръст на чартърите има и на пазар Германия - 49 на сто, 60 на сто от Полша, 27 на сто от Чехия, значителен е ръстът и от Франция.

Това показва, че се връща доверието към българския туристически продукт, допълни Ангелкова и подчерта, че очаква да бъде насърчено посещението на туристи в България в обекти от висока категория.

Министърът призова туристическия бранш към максимална мобилизация - за необходимото качество на туристическия продукт.

Преди ден стана ясно, че министерството „разработва доброволен етикет за качество, който ще отличава висококатегорийните хотели. Този етикет ще позволи на тези хотели да отговарят на международните стандарти за качество“.

Ангелкова отбеляза днес, че миналогодишният летен туристически сезон е бил труден и изпълнен с предизвикателства, но апокалиптичните сценарии не са се сбъднали.

Спадът на руския пазар е бил заради международната обстановка и девалвацията на стойността на рублата, но този пазар остава във фокуса ни като основен целеви пазар, заяви министърът.

"Другият" туризъм

На въпрос за развитие на туризма в Смолянска област Ангелкова наблегна на различните видове туризъм - планински, еко и селски, културен, спа. Подчерта значението на общините, неправителствения и частния сектор. Във връзка с това тя обяви, че се създава инвестиционна карта на България в областта на туризма.