Политиката на НОИ в случая е много интересна – на интернет страницата на осигурителния институт е написано, че „клиентът” може да си промени банковата сметка или да заяви получаване на пенсия по пощата, обясни омбудсманът в интервю за Нова телевизия.

По думите на Константин Пенчев, в НОИ има 4000 служители, които за два дена могат да потърсят по телефона лично всеки от потърпевшите и да са активната страна, вместо да очакват инициативата да дойде от възрастните хора, мнозина от които не ползват интернет или са самотни и болни. 

Пенчев описа ситуацията от страна на НОИ с думите:

Аз (НОИ - бел.ред) знам, че ви хвърлям пенсията през прозореца, но може и да ви уцеля джоба. Ако не го – не нося отговорност. Ако падне на улицата и някой друг я вземе, аз съм си свършил работата, защото вие не сте ми казали „не я хвърляй през прозореца, а ми я дай по друг начин. НОИ чакат пенсионерите да бъдат активни, защото НОИ не знае, че КТБ има проблем. За мен случващото се е безхаберие и мързел", категоричен бе националният омбудсман.

Според Константин Пенчев отговорна за положението е Българската народна банка.

"Досега нямаше проблеми с банките в България, появи се един проблем и взриви обществото, няма как Централната банка да не е виждала какво става. Никой не може да ме убеди, че БНБ не е отговорна”, каза той.

Според омбудсмана е недопустимо вложителите да пребивават седем месеца в безвремие (6 месеца е законовият срок за специален надзор на една банка, а 1 месец след края му започва изплащането на гарантираните влогове до 100 хил. евро. За КТБ бе обявен тримесечен специален надзор от 20 юни - б.ред.).

"На нас ни се обяснява, че 6 месеца сме в безвремие, защото има банкова тайна, а квесторите са много важни чиновници. Не на мен тези обяснения, аз говоря от името на хиляди обезпокоени граждани. Няма да чакам 7 месеца някой да се наумува дали ще й бъде отнет лицензът. Винаги при желание от страна на чиновниците може да се свърши работа", каза Пенчев.

Той обясни, че в приемната му има много жалби от граждани, чиито сметки са блокирани в КТБ и те нямат средства за изплащане на вноски по кредити, за наеми, дори и за храна.

Отговорът на НОИ

Действията на НОИ по казуса с изплащаните пенсии по сметки в КТБ и “Креди Агрикол България” са навременни и адекватни. Това се казва в официално съобщение на осигурителния институт в отговор на отправените чрез медиите обвинения от омбудсмана Констатин Пенчев.

От НОИ допълват, че към днешна дата по данни на информационната им система близо 80% от лицата с банкови сметки в двете финансови институции са изявили желание за промяна на банката, в която им се изплаща пенсията, които са удовлетворени.

"Критиките на омбудсмана са неоснователни и не кореспондират с обективната истина. Те въвеждат в заблуждение обществеността и уронват престижа и доверието в една социално-отговорна институция, каквато е Националният осигурителен институт", пише още в официалното съобщение, което е публикувано и в сайта на НОИ.

АНКЕТА: Да се отнеме ли лицензът на КТБ?