В събота премиерът Бойко Борисов събра на извънредно задесание правителството и обяви, че очаква бързи и ефективни мерки по два въпроса - жертвите на катастрофи и качеството на храните.

"Не може да говорим за демография, а в същото време всеки ден да има по две-три и повече жертви. Интересува ме какво може да направим по линия на регионалното министерство – мантинели, кръгови, легнали полицаи, промяна в инфраструктурата. Всеки човешки живот ни е важен", заяви министър-председателят.

Няколко ведомства вече подготвят предложения.

Междувременно Трайчо Трайков изрази своето мнение във Фейсбук. Ето какво предлага политикът от "Нова Република":

"Поставеният пред министрите проблем с жертвите от ПТП има и едно по-различно решение. Железопътният транспорт е не с проценти, а много пъти по-безопасен за пътниците и често е предпочитан, ако линиите са модернизирани и времето за пътуване е съпоставимо с това с кола или автобус (за справка - увеличеният неколкократно пътнико-поток по модернизираното трасе Пловдив - Свиленград).

Нещо повече - допринася за намаляването на фините прахови частици, които убиват поне още толкова хора, колкото катастрофите. Влаковете минават през централните градски части и са удобни за хора, които нямат автомобили, не могат или не желаят да шофират.

За шофьорите - избягва се използването на най-рисковите пътища извън магистралите или водещите към тях, където стават най-много произшествия. Могат да спират във всяко населено място по трасето, за разлика от ограничените по брой и завинаги фиксирани изходи от магистралите.

Като цяло жп транспортът е значително по-енергийно ефективен, намалява използването на вносен нефт и готови горива и повишава използването на местни енергийни ресурси, прави работата на електроцентралите по-ефективна, подобрява външнотърговския ни баланс и намалява енергийната зависимост на страната.
И най-важното - осигурено е безвъзмездно финансиране до 85% с европейски средства, когато става дума за паневропейски коридори, тъй като развитието на железопътната инфраструктура е приоритет на ЕС по много различни причини.

Да вземем например линията Видин-Кулата, за която се отнасят всички изброени по-горе предимства и е част от коридора Хамбург-Солун. Трасето минава през бедния Северозапад, за който всички уж мислят и където магистрала така и така не се очертава да има в обозримо бъдеще, и продължава през София и Пиринския край до Гърция.

След като Китай инвестира в пристанище Пирея като входна точка за свое карго към Европа икономическите перспективи пред този коридор са блестящи - ако обаче България направи нещо по въпроса. Направен е проект за модернизацията, остава правителството да поиска парите. Вместо това се изпускат срок след срок, Китай междувременно развива коридора през Македония и Сърбия, а България кандидатства за София-Белград - въпреки че е ясно, че за това ЕС няма да даде пари и което ще направи София просто разклонение от Македонско-сръбското трасе.

Могат да се дадат и още примери. Сякаш играем нечия чужда игра, в края на която да останем зависими, бедни, изолирани, с мръсния въздух и некачествените пътища през обезлюдяващи се райони, по които загиват хора в стари коли, заредени със скъпо гориво. Обратното е напълно възможно при умни решения и добре работеща държава".