Това коментира в парламента, след приемането на промените в Закона за движение по пътищата, председателят на Транспортната комисия от Реформаторския блок Настимир Ананиев.

Като акцент в промените, гласувани от депутатите днес, Ананиев посочи въвеждането на глоби за шофьорите, които влизат във временно затворени участъци при лоши метеорологични условия, нарушавайки указанията на МВР и указателните знаци за забрана.
За тях наказанията вече ще бъдат лишаване от управление на МПС за 3 месеца и глоба от 1000 лева, когато в такава ситуация шофьорът откаже да изпълни нареждането на органите на МВР.

А когато собственикът на МПС позволи да се направи такова нарушение от друг шофьор на неговата кола, включително в случаите, когато превозвачът е юридическо лице, и шофьорът е съвсем друг, тогава МПС се спира от движение за 3 месеца, посочи Ананиев.

За промяната са настоявали от МВР, уточни той, във връзка със случаите на водачи на МПС, които навлизаха в заснежени затворени участъци. Ананиев каза, че промените влизат в сила с обнародване в държавен вестник, което се очаква да стане в края на тази седмица или началото на следващата.

Депутатът добави, че в закона се въвежда и понятието „историческо превозно средство”, което засяга старинните автомобили, чието движение до момента не беше регламентирано. За такива вече ще се считат автомобили, които са минимум на 30 години, признати са за част от историческото наследство от Международната асоциация на старинните автомобили или оторизирана от нея структура, както и има издаден сертификат за старинен автомобил, обясни промените Ананиев.

Той уточни, че не става дума просто за стари автомобили, а за такива, които отговарят на трите условия.

Досега те не бяха регламентирани, а сега въведохме правила, защото те са в по-специален статут – не трябва да имат винетка и гражданска отговорност, някои не са на собствен ход, не се ползват за ежедневни нужди, участват в изложения, в ралита за стари автомобили, поясни Настимир Ананиев.

Той припомни, че за пешеходците остава задължението им да преценяват пътната обстановка при пресичане на платното, но отпада задължението им да преценяват скоростта на идващ автомобил, тъй като това е невъзможно без уреди.

Те вече няма да се считат за виновни, когато пострадат при ПТП на пешеходна пътека, каквото тълкувателно решение имаше ВКС, добави Ананиев и каза, че това е справедливо решение на парламента след казуса, по който имаше вълна от обществено недоволство след съдебното решение.

Ананиев подчерта, че с промените в Закона за движение по пътищата е изчистен и възникналият проблем със затъмнението на задните стъкла на колите. Той добави, че изискванията за прагове на затъмнение остават за челното стъкло и предните странични стъкла на вратите, но за всички останали стъкла назад в автомобила те няма да се прилагат при наличие на външни огледала за задно виждане.