Досега товарните превозвачи плащаха само тол такси и на преминат километър.

Пред БНР Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи уточни, че подобна промяна би предизвикала негативен ефект за българските превозвачи, особено ако бъдат въведени минимални европейски цени.

Ако се плащат 10 евроцента на километър, един лек автомобил ще трябва да заплати от София до Бургас 40 евро и обратно – още 40. Получават се 160 лв. за едно пътуване до Бургас и обратно. За товарните излиза много по-трагично. Поне в България се говори за 20-25 евроцента и то е и за първи клас пътища в България.

Лалов каза, че тепърва браншът ще има разговори с МРРБ и другите органи, които ще внедряват тази система, но към момента при тези двойни и тройни стандарти на заплащане на една и съща услуга в бързоразвиващите се страни и тези, които ги обслужват, просто ще има дисбаланс на интереси и отговорности.

"Ще бъдем принудени да използваме дяволски системи за придвижване, само и само да можем да останем на ръба на фалита. И без това в момента, с всички рестриктивни действия, които се извършват при нас от ЕС и т. нар. „стари страни, нещата не вървят на добре", допълни той.

Председателят на Съюза на българските автомобилисти Емил Панчев изтъкна, че мярката на ЕК цели намаляване на вредните емисии и постигане на справедливост – да се заплаща според изминатото разстояние.

Разбира се, за по-новите автомобили ще е по-евтино. По този начин ще се стимулира и закупуването на нови автомобили.

Панчев изтъкна че не е „голям оптимист“, че предложението ще бъде въведено, тъй като отделните държави-членки на ЕС вече са въвели различни системи за събиране на пътни такси и са инвестирали милиони в тях. Той изтъкна , че отделяните от колите вредни газове се отчитат при ГТП. Той припомни, че СБА е предлагала въвеждане на различни „талони“ за автомобилите според нивата на вредните емисии, така че по-замърсяващите да плащат повече.