Това съобщи пред журналисти в парламента военният министър веднага след като с мнозинство Народното събрание ратифицира споразумението с Полша за осигуряване на логистична подкрепа за самолети МиГ-29, предаде БТА.

Преди няколко дни чрез изявление в медиите представителят на руската самолетостроителна корпорация - вторият български космонавт Александър Александров попита министъра на отбраната  има ли клауза в договора с Полша за ремонт на двигателите на МиГ-овете за поставяне на нови резервни части.
Когато нашият министър е летял за Полша за подписване на договора, същия ден РСК "МиГ" е получила писмо от поляците с покана за преговори за доставка на резервни части, което руската корпорация е отказала, обясни Александров.

Руската страна е предупредила поляците, съобщи тогава Александров, че ако не прекратят договора с България, няма никога да получат резервни части.

Полша произвежда съответните части и ремонтира изтребителите МиГ-29 по собствена документация и не се нуждае от руски лиценз, списък на необходимите документи е включен в анекса към споразумението, подчерта Николай Ненчев по повод на изявлението на представителя на руската корпорация.

"Взели сме предвид, че е свързано с националната сигурност. Това е търговска сделка, има елемент на конфиденциалност", отговори Ненчев  на многократните журналистически въпроси какво точно налага съдържанието на документа да не бъде обнародвано в "Държавен вестник", както гласи точка втора от ратификацията.

Той добави само, че споразумението е между полската и българската държава - от този тип договори, които засягат не само нашата национална сигурност, но и на партньорите от НАТО и ЕС.

В отговор на въпрос кой ще поеме отговорност, ако стане инцидент с някой от ремонтираните в Полша двигатели за българските изтребители, министърът заяви, че това е хипотеза, но по принцип отговорността се поемала от страната, извършила ремонта. 

Ако има инцидент с български военен самолет или друго отбранително средство на Българската армия, той ще бъде разследван сам по себе си. Ако се установи, че причината е некачествен ремонт, съм сигурен, че ще има много сериозни политически последици, беше по-конкретен съпредседателят на Реформаторския блок Радан Кънев.

Той добави, че всяка година най-малко по един МиГ-29 аварира с фатални последици в Русия през последните 7 години.
Според него руската страна не може да ни осъди заради това споразумение, защото става въпрос за отношения между България и Полша. 

Ненчев успокои, че българските пилоти няма да откажат да летят на ремонтираните в МиГ-ове, детайли от споразумението многократно са обсъждани с ВВС и МО има тяхното положително становище

Не може да има комисиони, когато става дума за междуправителствен договор, коментира той обвинения на опонентите на документа, чути в пленарната зала.

Разговори с полската страна се очаквали в началото на декември, когато у нас пристига делегация и с нея ще се уточнят подробности за пълната модернизация на МиГ-29.