Това е първото увеличение от пет години, посочва Стокхолмският международен институт за изследване на мира (СИПРИ) и отбелязва, че работещите в областта на отбраната американски и западноевропейски компании запазват господстващата си позиция.

От 100 международни оръжейни компании, 63 са базирани в САЩ и Западна Европа. Те представляват над 82 процента от световните продажби за 2016 г. (последната година, за която е извършил изследване институтът), сходна цифра с тази за 2015 г. "Локхийд Мартин", една от 38-те американски фирми в списъка, запазват позицията си на световен лидер с продажби за 40,8 млрд. долара - увеличение с 10 процента в сравнение с 2015 г.

Американският й конкурент "Боинг" е втори с продажби за 29,5 млрд. долара, а друга базирана в САЩ компания, "Рейтиън", измести от третото място британската фирма "БАЕ Систъмс" с продажби за 22,9 млрд. долара. Сумата от продажбите на американските компании възлиза на 217 млрд. долара - ръст от 4 процента спрямо предходната година.

Продажбите на базиранитe в Западна Европа компании "са стабилни". Според СИПРИ те възлизат на общо 91,6 млрд. долара. Осемте британски компании в списъка на 100-те на СИПРИ бележат годишно увеличение на продажбите от близо 10 процента, а шестте френски фирми - лек спад (0,8 на сто), който институтът отдава на забавяне в доставките на изтребители, произведени от "Дасо".

Десетте най-големи производители на оръжие в САЩ и Западна Европа представляват половината от световните продажби за 2016 г. Според СИПРИ 12 компании са се борили за 10-те челни места в последните 15 години. Руските оръжейни фирми представляват 7,1 процента от общите продажби. Руската компания с най-големи продажби е "Обединена авиостроителна корпорация" със сделки за 5,2 млрд. долара. Тя се нарежда 13-та в списъка, изкачвайки се с четири позиции от 2015 г.

Продажбите на десетте руски компании в списъка възлизат на общо 26,6 млрд. долара. Увеличението от 3,8 процента е малко по-слабо, отколкото в предишните години, вероятно поради по-ниските цени на петрола и газа, предполага стикхолмският институт. Южнокорейските оръжейни компании обаче отчитат значителен скок в продажбите - 20 процента - в сравнение с 2015 г. В "Топ 100" на СИПРИ влизат седем южнокорейски фирми, а страната все повече се ориентира към собствено производство за задоволяване на търсенето си, коментира изследователят Симон Веземан.

Производителите от Бразилия и Турция също регистрират увеличение, докато индийските компании имат лек спад в продажбите. По липса на данни китайски компании не фигурират в изследването.

Базирайки се на сведения, че разходите на Китай за отбрана са се утроили между 2002 и 2016 г., СИПРИ смята, че в списъка му могат да попаднат поне девет китайски компании.