Като основен проблем пред университетите министърът посочи "създаването на безработица".

"Въпросът е каква подготовка дават вузовете и дали всички трябва да получават пораво на субсидия. За в бъдеще трябва да има колежанска система, която е надстройка над средното образование", смята министър Танев. 

В основното и средното образование проблемът пък е липсата на мотивация сред ученици и учители, изтъкна той.

Професор Танев се обяви за радикална смяна на учебните програми, като се вкарат всички най-съвременни технологии.

"Днешните ученици са на три клика от информацията, подходът трябва да е диалогичен. Децата използват наличното в интернет и допълват това, което е казано в училище, като търсят по-кратки и ясни форми", каза министърът.

Той се обяви против идеята за въвеждането на само един учебник за всеки предмет.

Министърът повтори, че откакто има интернет, въпросът за учебниците не е единствен, като по-важното е програмата да е добра и да дава възможност да се използват различни форми на обучение.

Министър Танев се обяви за радикална промяна нагоре на учителските заплати, като допълни, че в системата на образованието има огромни вътрешни възможности за вземане на средства за тази цел.

Според него е важно да се промени начинът на мислене за учителската заплата.

"Тази професия може бързо да ни върне това, което ще й дадем", уточни професор Танев.

Министърът се обяви за държавна финансова помощ и за частните училища, като се финансират конкретни елементи от образователния процес в тях.

Говорейки за своята роля в министерството, Тодор Танев посочи, че иска да провокира невъзможност за връщане назад.

"Реформата плаши, но после лекува", обобщи той.

Коментирайки исканата му оставка заради изказването му в едно врачанско училище, Танев каза, че може да му се иска оставката, ако се проваля като министър с политиките, които налага.

Министърът определи като грешка провокативното си изказване, но допълни, че с "икони по стените реформи не могат да се правят".

"Най-големият фен съм на това учениците да започнат да мислят", каза той.

"Колегата, колега в смисъл на хабилитиран преподавател, Алберт Айнщайн - и неговия портрет рядко го има по стените в класните стаи, казва, че образованието е това, което остава, след като всичко друго бъде забравено. Моята мисия е да има повече, което да остане"
, завърши министърът.