Самолетът на базираната в Малайзия авиокомпания "ЕърЕйша", който изчезна вчера от радарите със 162-ма души на борда по време на полет от Индонезия до Сингапур, е вероятно "на дъното на морето", заяви ръководителят на индонезийската служба за спасителни операции, цитиран от Франс прес и БТА.

"Въз основа на наличната информация основната хипотеза е, че самолетът е на дъното на морето. Това е първоначалното впечатление, което може да претърпи развитие след анализа на резултатите от издирването", каза Бамбанг Соелистьо на пресконференция. 

Основните усилия на спасителите са съсредоточени на изток и на север от остров Белитунг в Яванско море. Връзката с авиолайнера е пропаднала някъде в района на остров Калимантан (Борнео) 42 минути след началото на полета.

Последно екипажът е подал сигнал за лоши метеорологични условия. Жителите на остров Белитунг твърдят, че са чули звук, наподобяващ на взрив по времето, когато е била изгубена връзката с машината.

Вижте снимки >>>

Повечето от 155-те пътници (включително 17 деца) са граждани на Индонезия, но има и трима южнокорейци, един британец, един малайзиец и по един гражданин на Сингапур и Франция.  На борда е имало още двама пилоти, бордови инженер и четири стюардеси.

Ръководителят на Националната спасителна и издирвателна агенция Бамбанг Соелистио призна, че ведомството му не разполага с необходимото спасително оборудване, в това число и подводни апарати за издирване на самолета.

Към спасителните операции се присъединиха Австралия и Южна Корея. Говорител на австралийското министерство на отбраната съобщи, че в района на издирването е пристигнал военнотранспортен самолет АР-3С "Орион".

Малко по-късно бе съобщено, че "Орион" е открил подозрителни обекти близо до остров Нангка на около 1120 километра от мястото, на което самолетът изгуби контакт със земята, предаде Асошиейтед прес. По-късно се оказа, че те не са от изчезналата машина.

Помощ досега са предложили още САЩ, Канада, Великобритания и Индия.
Южнокорейски представител каза, че в близките два дни Сеул ще изпрати самолет, който да се включи в издирването.
В момента се водели преговори със страните, през чиито пространства трябва да прелети самолетът на ВВС на Южна Корея. Сингапур изпрати вече два военнотранспортни самолета С-130 "Херкулес" и два кораба на ВМС.

В операцията по издирването участват също три кораба и военнотранспортен самолет на Малайзия.

Работата се ръководи от Индонезия, тъй като връзката със самолета е била изгубена, когато той е бил в нейния сектор на отговорност.
Индонезия е предоставила 7 самолета, 4 военни кораба и 6 изследователски съда.

Пред издирвателните екипи стои основната задача да намерят черните кутии. Те издават сигнали, когато са под водата, но батериите на тези предаватели траят 30 дни, посочва ДПА.
Предавателите могат да издават сигнали от дълбочина от 4200 метра.
Сингапур предложи на Индонезия детектори на черните купии на изчезналия самолет - оборудване, с което Индонезия не разполага.

Основният застраховател на изчезналата машина е германската компания Алианц, посочва Ройтерс.

Трагедии с други малайзийски самолети

На 7 март безследно изчезна малайзийски Боинг на път от Куала Лумпур за Пекин. На борда му имаше 239 души пътници и екипаж.
След неколкомесечна акция за издирването му на огромен периметър с радиус от няколко хиляди километра и до днес от самолета няма и следа. Това е една от най-големите мистерии в световната авиация досега.

На 17 юли дойде трагедията с втори малайзийски самолет - полет МН17 от Амстердам за Куала Лумпур, който се разби в района на сраженията в Донецка област в Източна Украйна. Загинаха всичките 298 души на борда.
Стана ясно, че самолетът е бил свален, прелитайки над зоната на сраженията между украинските сили и проруските сепаратисти. Светът бе потресен и възмутен, а двете воюващи страни и досега взаимно си прехвърлят вината за трагедията.