Образователният министър коментира пред журналисти, че е против по-сложните матури.

"Но ако Законът за висшето образование, който трябва да бъде реформиран, изисква от матурите да представляват форма на влизане в учебните заведения, то можем да помислим за нещо подобно на изпитите в американските висши учебни заведения примерно по обща подготовка и по начин на мислене. Един вид да замерват IQ-то на студентите", каза той, цитиран от Дарик и БТА.

Според него матурите трябва да се разделят с тегобата да филтрират децата и да ги аранжират като много по-умни и много по-малко умни или средни и съвсем неумни, което нарече "абсурд".

По думите му всяко дете има талант. Според Танев средните тестове са най-лошото нещо, защото в тях само зубрачите минават. Затова според него тестовете трябва да бъдат по-индивидуализирани с повече мисъл в тях.

Държавните зрелостни изпити бяха въведени от министър Даниел Вълчев през 2008 г. Зрелостниците се явяват на две задължителни матури - първата е по български език и литература, а втората -  предмет по избор, като учениците избират от 13 предмета, на кой от тях да се явят.

Танев напомни, че се чака приемането на Закона за предучилищното и училищното образование, в който има 18 държавни образователни стандарта. При разработването им той ще повдигне въпроса "дали да се увеличи количеството на матурите".

Танев увери, че през тази година нищо няма да се промени - като брой и състав на матурите, но е вероятно да бъдат уточнени някои от критериите.

Попитан дали ще има усложняване на матурите, министърът каза, че няма да бъдат трудни, а ще бъдат по-адекватни и "ще хващат" много по-голям спектър от деца, разбиращи от различни подобласти на една област.

На въпрос дали е възможно втората задължителна матура да не е само по 13 предмета, министърът попита риторично, че след като ще има 18 области, за които ще има държавни образователни стандарти, а 13 са матурите - "какво ще правим с останалите пет области".

Министърът даде пример, че зрелостник, който завършва Националното музикално училище, почти е невъзможно да се яви на матура по музика. Затова избира друг предмет, например история.
Затова се обсъжда възможността през следващата учебна година към 13-те предмета, между които учениците избират за втората си задължителна матура, да се добавят предмети като музика, за да се улесни изборът на учениците от профилираните учебни заведения.

Танев уточни, че въпросът за матурите не е обсъждан и "изисква много умове да се съберат, много съгласие да се постигне, много емоции и единични гледни точки да бъдат взаимно преборени, за да се стигне до крайния продукт, който толкова много искаме".