Седмокласниците в страната решават днес тест с 25 задачи от националното външно оценяване по математика след седми клас, като това е първият модул от изпита. Вторият - включва още пет задачи и не е задължителен за всички ученици, но с него се приемат кандидати в гимназиите.

Ако един ученик е решил само теста с 25 задачи от националното външно оценяване по математика след седми клас, ще може да участва в класирането за гимназиите, но с по-ниска оценка. Това коментира Снежанка Матакиева - експерт по математика в Министерството на образованието, младежта и науката, предаде БТА.
Оценката от външното оценяване, по преценка на преподавателите, може да бъде записана като текуща оценка за учениците - върху учебния материал за седми клас, съобщи Матакиева.

Експертът заяви, че също, както заместник-министърът на образованието Милена Дамянова смята, че учениците би трябвало да се справят без допълнителни занимания и частни уроци и по двата модула от изпита по математика.
Задачите са достъпни за всеки средностатистически ученик и не би трябвало седмокласниците да се затруднят нито с теста с 25 задачи, нито с втория модул, с още пет задачи, който отсява кандидатите за т.нар. елитни училища след седми клас, заяви Матакиева.

Двата модула

25-те задачи от теста са със затворен отговор и трябва да се решат за 60 минути, а максималният брой точки за тях е 65. Част от тези задачи са на "ниво знания - директно с прочитането се дава отговор, без изчисления". Тези задачи са свързани с определения, със знания на теореми, с признаци и свойства. Трябва задачите да се решат за около една минута. Има и задачи от теста, изискващи съвсем "дребни изчисления", като учениците имат право да пишат и върху изпитната книжка, и да използват опорните чертежи. Почти към всяка геометрична задача има и чертеж, каза експертът.

Вторият модул от изпита включва пет задачи с отворен отговор. От тях три задачи са с кратък отговор, като от учениците се изисква да напишат кратък числов, символен или словесен отговор, без да привеждат своето решение.
Другите две задачи са с разширен отговор - учениците трябва да опишат и аргументират изпълнението на определена дидактическа задача с аналитико-синтетичен характер. Този модул продължава 90 минути, а максималният брой точки за него е 35.

Вторият модул винаги притеснява учениците и някои от тях сами си поставят бариера, "че той не е за тях", коментира Снежанка Матакиева. В него задачите също са от изучавания материал и би трябвало един старателен ученик, който няма пропуски в знанията си, да се справи на ниво с втория модул. В този модул има задачи, които носят пет точки, ако се посочи само числов отговор, но има и  задачи за "разписване",  подобни на упражнявани в училище, посочи експертът.

Точкуването
За втория модул ще се дават точки за правилни етапи на решение, но само при четвъртата и петата задача, каза Матакиева. Тя добави, че тези задачи са "многостъпкови" и се решават на няколко етапа, като ще се бонифицира дори един правилно направен геометричен чертеж или етап от създаването на уравнение, като дори въвеждането на неизвестна величина и създаването на модел, също ще носят точки. Останалите три задачи от втория модул са "едностъпкови, но изискват по-задълбочени знания", коментира експертът.

Общият брой точки от двата модула от изпита по математика е 100. Оценката от приемния изпит по математика се формира въз основа на резултатите от двата модула, взети заедно.

Изпитът по български език и литература след седми клас се състоя на 27 май. До 10 юни трябва да бъдат обявени резултатите от изпитите по български език и литература и по математика.

Седмокласниците в страната са 58 909, а броят на местата за прием след седми клас в държавните, общинските, частните и в училищата по изкуствата е 39 559.

Последна актуализация в 10.30 ч.