Изявлението е в отговор на някои публикации в македонските опозиционни медии.

"Заев направи македонците българи, а сега Светият синод иска да направи и църквата ни българска." С такива заглавия опозиционните медии в Македония информират за отправеното от Македонската православна църква (МПЦ) до Българската православна църква (БПЦ) запитване за признаването ѝ. Според тези издания, това било равносилно на загуба на македонската национална идентичност.

Преди няколко дни епископ Наум от Светия синод на МПЦ съобщи, че на 9 ноември е било изпратено писмо до БПЦ. В него македонската църква моли българската да признае "евхаристичното единство с обновената Охридска архиепископия в лицето на Македонската православна църква".

Решението за това е било взето единодушно на редовна сесия на Синода. От документа става още ясно, че Македонската православна църква - Охридската архиепископия - е готова да признае Българската православна църква - Българската патриаршия - като църква-майка, за която ще се застъпва пред другите местни църкви, както и пред Вселенската патриаршия.

Подписването на такова съгласие от главите на двете църкви би довело и до единение на епископите в двете църкви, както и тези на другите местни православни църкви, се казва още в документа.

Това искане на МПЦ се тълкува в опозиционните медии като "продължение на лошия Договор за добросъседски отношения с България, който прави от македонците българи." А сега и македонската църква щяла да стане българска, твърдят някои издания.

"Не ставаме българи"

Представители на Светия синод на МПЦ категорично отхвърлиха тези твърдения като инсинуации: "Гражданите трябва да знаят, че никой не става българин, ако БПЦ като църква-майка признае автокефалността на МПЦ. Църквата-майка е почетен израз, а не знак за нечия църковна власт над друг. От момента, в който църквата-майка признае друга църква, те стават посестрими църкви. Всяка църква може да бъде църква-майка - руската, албанската... Факт е обаче, че исторически сме най-близки с българската", аргументират се от македонския Синод.

Освен това е добре известно, че дотук не е постигнато нищо по този въпрос със Сръбската православна църква (СПЦ). Преговорите между MПЦ и СПЦ са прекъснати вече от няколко години и засега няма никакви признаци, че Белград възнамерява да ги възобнови.

Според познавачи на църковните дела, СПЦ иска да държи този въпрос като свой "вътрешен", а ако БПЦ отговори положително и признае МПЦ, това със сигурност ще предизвика международно внимание.

Бившият председател на Комисията за връзки между религиозните общности Цане Мояновски предупреждава да не се политизира въпросът. Той смята, че с искането си да бъде призната от БПЦ, македонската църква се опитва да реши въпроса за включването си в редиците на православните църкви. А това неизбежно ще предизвика дебати в църквите на Балканите и особено в онези от тях, които в миналото са имали свои диоцези в Македония, смята Мояновски.

А Белград продължава да мълчи

Засега църковните власти в Белград не са направили никакво изявление по темата. Което обаче съвсем не означава, че при тях не са задействани алармените звънци. И че вече не обмислят следващите си стъпки.

Все още и Българската патриаршия не е дала никакво официално изявление по въпроса, с което да вдигнат поне малко завесата относно българския отговор на македонската молба.

Тя обаче изглежда се приема положително в политическите среди. Така например българският евродепутат от ГЕРБ Андрей Ковачев заяви, че това е "положителна стъпка, която трябва да бъде направена".

Запитан дали евентуален положителен отговор от страна на БПЦ може да влоши отношенията на София с други страни, Ковачев коментира: "Не виждам защо някой трябва да се чувства засегнат от това. Писмото е уникална възможност в сегашната благоприятна политическа среда да приемем подадената ни от Македония ръка."

Българският евродепутат уточнява, че изразява своето лично мнение и че решението все пак трябва да бъде взето от Светия синод на БПЦ.

Темата намира отзвук и в някои специализирани църковни издания в Гърция. Едно от заглавията гласи: "Разколната македонска църква е готова да признае Българската патриаршия като църква-майка".

* Текстът е публикуван тук.