Това заяви вчера министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова на дискусионен форум на тема „Строителството през 2015 г. – перспективи и предизвикателства“, организиран от Камарата на строителите, съобщиха от пресцентъра на МРРБ.

По думите й през 2015 г. строителният бранш ще разполага с 2 млрд. лв. за инвестиции, от които 1,5 млрд. лв. е предвиденият ресурс за разплащане на проектите, които се изпълняват в момента и ще приключат през следващата година. Средствата за изпълнение на нови проекти при сключване на споразумение с ЕК за новия програмен период до 2020 г. пък са 460 млн. лв. 

Министър Павлова посочи, че въпреки закъснението от 1 година по всички големи пътни проекти, натрупано от предишното правителство, се работи активно, те да бъдат завършени до края на 2015 г.

Това са АМ „Марица“, лот 4 на АМ „Струма“ както и пътен възел „Белокопитово“ на магистрала „Хемус“. До края на следващата година ще бъдат завършени и обходният път на Монтана, както и Западната дъга на Околовръстното шосе в София. Ще бъдат завършени и започнатите, но незавършени пътища, които се рехабилитират по програма „Транзитни пътища“ V. Те са с обща дължина от 300 км. За целта от бюджета ще бъдат отпуснати 100 млн.лв.

Лиляна Павлова бе категорична, че още в началото на следващата година ще започне и строителството на АМ „Хемус“. Проектът, заедно с тунела под връх Шипка, са посочени като резервни проекти за финансиране по Оперативна програма „ Транспорт и транспортна инфраструктура“.

Ако се постигне спестяване на средства от строителството на АМ „Струма“, който е приоритетен за програмата, те ще бъдат насочени към „Хемус“, заяви регионалният министър и уточни, че на този етап се търсят резерви и други източници на финансиране.

Плановете са още през януари да бъдат обявени търговете за строителство на 60-километровия участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч. Строителството може да започне още през лятото на 2015 г. при добро изпълнение на държавния бюджет. Индикативната стойност е 520 млн. лв.

През лятото се очаква да се възложи и проектирането на участъка до Велико Търново. Дължината е 23 км, а индикативната стойност – 529 млн. лв. За лотовете от Велико Търново до Белокопитово, с обща дължина 110 км и индикативна стойност 790 млн. лв , при наличие на средства в бюджета, също може да се проведат търгове за проектиране още до края на 2015 г.

По отношение на АМ „Струма“ догодина започват търговете за участъците Благоевград- Крупник и Кресна –Сандански от лот 3 на стойност от 420 млн. лв.