Някои групи против тютюпушенето твърдят, че производителите заобикалят правилата, като използват цветово кодиране на кутиите, пише АФП, цитирана от БГНЕС. Законът, подписан преди година от президента Барак Обама, налага регулации на цигарената индустрия и забранява да се продават пакети с думите на "light," "mild," или "low" на тях. Причината е, че те могат да подведат пушачите, като ги накарат да вярват, че цигарите не са толкова вредни.

Законодателите и тютюневите фирми обаче все още се борят за начина, по който ще се прилагат новите разпоредби. Според някои, цветовото кодиране на пакетите и замяната с думи като "златни" и "сребърни" вместо "light" и "ultra-light" са опит да се продължи заблудата на потребителите.

"Вашият пакет Marlboro Lights се променя. Цигарите ви обаче остават същите. В бъдеще просто поискайте Marlboro в златен пакет", разясняват на пушачите от цигарената компания "Филип Морис" в отговор на питане на федералната администрация. Тя е поискала документация от производителите, за да се определи дали нарочно се заобикаля закона.

Приветстваме действията на федералната администрация, заяви Матю Майерс от Кампанията за деца без тютюнев дим. Всички действия, които подвеждат потребителите да вярват, че някои цигари са по-безопасни и ги окуражава да не се отказват от навика, са вредни за общественото здраве, добави той.

Други нови ограничения ще забранят на тютюневите компании да спонсорират спортни, музикални и културни събития, ще ограничи разпространението на безплатни мостри и ще забрани продажбата на цигари и бездимен тютюн на лица под 18 години.

До 100 000 лв. да е имуществената санкция за този, който пристъпи забраната лица, чийто основен предмет на дейност е производството или търговията с тютюн и тютюневи изделия, да спонсорират предавания, събития или дейности, предвиждат промени в Закона за тютюна и тютюневите изделия в България.