Той представи последния вариант на проектното трасе, обсъждан на Комитета за наблюдение в частта на магистрала "Струма".

"Смятаме този вариант за най-балансиран към момента. Възможно е до 2020 г. да имаме безопасен и безконфликтен път пред Кресненското дефиле, ", подчерта Лазаров, цитиран от пресцентъра на АПИ.

Десетилетия са обсъждани различни варианти на трасе - дълъг тунел, двулентов път на два етажа, които обаче са били изоставяни именно заради протести на еколози или на жителите от района, както и по мнение на експерти от БАН, тъй като районът е сеизмологичен, обясни Лазаров.

Последният проект на трасе през Кресненското дефиле е представен в АПИ преди шест месеца и предложението е едната посока на движение - от Кресна към Симитли да минава по настоящето трасе, което ще бъде ремонтирано, а другото платно - от Симитли до Кресна, ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов път през дефилето. Той ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Ще има и пет малки тунела.

Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района. Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото.

"Масово на запад в планинските райони използват този вариант", подчерта Лазаров.

Той посочи, че районът не е безопасен и затова се търсят оптимални и бързи варианти.

Лазар Лазаров уточни, че АПИ е работила с еколозите Андрей Ковачев и Петко Ковачев като членове на Комитета по наблюдение на магистрала "Струма".

Боян Петров, който пострада при инцидента в дефилето е бил техен сътрудник. Заедно те е трябвало да предложат мерките, които да залегнат при проектирането на трасета, така че магистралата да бъде максимално щадяща към природата.

Лазаров каза, че в деня на инцидента двамата еколози са били там, за да огледат допълнително трасето като част от мерките, които трябва да предложат. Той уточни, че седмица преди това е имало съвместно обследване, в което са участвали и експерти на АПИ.

Лазаров посочи, че в деня на инцидента, на метри от еколозите, в района е имало ограничение на движението и сигнализация във връзка с дейности по укрепване и омрежване на ската, извършвана от алпинисти на АПИ.

Освен това там има и отбивка и ограничения на скоростта.

"Пожелавам на колегите да се възстановят бързо, за да продължим работата по проекта", каза още Лазар Лазаров.

Вчера на румънката, която блъсна с колата си Петров и Ковачев, беше повдигнато обвинение и й беше наложена парична гаранция от 5000 лева.