Кървавото трасе през Кресненското дефиле

stat
13:20  |  10 август 2017 | Общество / Редактор Димитър Михайлов /  
Трасето на АМ ”Струма” през Кресненското  дефиле е обект на няколкогодишни спорове, протести и обсъждания с еколози Трасето на АМ ”Струма” през Кресненското дефиле е обект на няколкогодишни спорове, протести и обсъждания с еколози
Сн.: Shutterstock

Асоциацията на пострадалите при катастрофи и още 15 НПО-та настояват АМ "Струма" в участъка през Кресненското дефиле да бъде изградена възможно най-скоро.
Кресненското дефиле е най-кървавото трасе в България, като на всеки един километър там загиват по 2-ма души в катастрофи, обявиха от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

77 са загиналите, а 419 ранените при 1163 катастрофи в района на Кресненското дефиле и пътя Благоевград - Сандански от 2012 г. до 2016 г., уточниха от асоциацията заедно с още 15 неправителствени организации на пресконференция, предаде БТА.

Организациите призоваха правителството, местните власти и екологичните организации да погледнат в една посока, за да се изгради АМ "Струма" в участъка на Кресненското дефиле. Представителите на различните организации се обединиха около това, че проектът за Кресненското дефиле трябва да е такъв, който да не отнема поминъка на местните хора.

Те обсъдиха и различните идейни проекти за решение на ситуацията за нов път през дефилето. Повечето от НПО-ата подкрепят варианта, познат като "Източния", който предвижда запазване на едната лента в посока Гърция и изграждане на обход източно от Кресна.

Те се обединиха и около това, че вариантът с тунел през Кресненското дефиле е неприемлив заради земетръсната зона, в която ще се намира той и урановите находища, които правят земната маса радиоактивна заради наличието на радон.

Българската асоциация на пострадали при катастрофи обявиха и създаването на Подписка с призив за незабавно започване на изграждане на магистрала през Кресненското дефиле. Тя беше подписана и от другите 15 НПО-та, взели участие в пресконференцията.

Междувременно стана ясно, че ако България не започне строителството на АМ "Струма" в Кресна, страната ни може да загуби 1,5 млрд. лв. европейско финансиране.

До края на 2017 г. или началото на 2018-а трябва да бъде избран изпълнител за отсечката през дефилето, проектът за която предизвика остър спор между еколози, местни общини и Агенция "Пътна инфраструктура".

Ако до май-юни 2019 година нямаме строително разрешение, ще загубим европейското финансиране, каза на свой ред регионалният министър Николай Нанков.

Последният проект за магистралата през дефилето предлага старият път Е-79 да стане двулентов в посока Гърция, а от Гърция в посока София да се изгради нов път.


Бизнесмени от региона са притеснени за съдбата на крайпътни магазини и заведения. Според търговците приемлив вариант за магистрала “Струма“ е изграждането и на 4-те платна от северната част на пролома, а сегашният път да си остане алтернативен.

По-добре е да може хората да си решават дали да се качат на магистралата, или да си пътуват по стария път. Такова е мнението на кмета на село Долна Градешница Стоян Акареев.




Последно в Общество


България и ЕС: първите 10 години и след това

България е стабилна страна в ЕС, която има ресурс да се справи с европредседателството, макар че то идва в много труден момент.