От гласувалите 171 народни представители 130 бяха "за", 28 - "против", а 13 се въздържаха, предаде БТА.
За закона гласуваха 72 депутати от ГЕРБ, 20 от Реформаторския блок, 13 от ДПС, 13 от Патриотичния фронт, 10 от БДЦ - НС и двама независими.

Против бяха 21 от "БСП лява България", 6 от "Атака" и един независим. Въздържали се бяха 8 от АБВ, 3 от "БСП лява България", един от Патриотичния фронт и един независим.

Преди приемане на закона вицепремиерът Меглена Кунева заяви в пленарна зала, че той не е наказателен, а административен. Този закон има административен контрол, подчерта тя. По думите й работата на единния антикорупционен орган ще се проверява от външна оценка.

Трябва да направим всичко възможно този закон да работи с подкрепата и на парламента, и на цялото общество, заяви Кунева. Надявам се между първо и второ четене да направим един още по-силен закон, посочи тя.

Миналата година сходен проект, станал популярен като законът на Кунева, беше отхвърлен на първо четене в парламента.

Текстовете в новия вариант предвиждат изграждане на единен антикорупционен орган - Национално бюро за предотвратяване на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество.

Бюрото ще обедини функциите и правомощията на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност и звеното в Сметната палата, отговарящо за проверките на имуществените декларации.

Предвижда се бюрото да се ръководи от директор и четирима заместник-директори, избирани от парламента.
Меглена Кунева заяви, че създаването на добър, единен антикорупционен орган е в основата на новия закон. По думите й бюрото трябва да е единно, силно и да е отчетно пред обществото и пред Народното събрание.

Според Кунева гарантирането на независимостта на бюрото е много важно. Тя предложи между първо и второ четене на законопроекта да се формира работна група от депутати и експерти, които да предложат законови гаранции за независимостта на органа.

С текстовете се предлага разширяване на кръга от декларираните обстоятелства в единна декларация, обхващаща информацията за имущественото състояние на лицата и данни за възможен конфликт на интереси като подробно са уредени правилата за деклариране и проверката им.

Предвижда се разширяване и на кръга на лицата, задължени да подават имуществени декларации и специалните правила за проверка на декларираното имущество и интереси на магистратите.

Проектът предвижда възможност за образуване на производство по сигнали и медийни публикации. Според вносителите стремежът е да се засили значимостта на сигналната функция на гражданите и медиите.

Кунева заяви, че въпросът с т.нар. анонимни сигнали е един от най-чувствителните. Чухме страховете от злоупотреба, нека ги обсъдим и предложим най-добрия вариант за гаранции, каза тя.

В проекта е заложено изискването за проверка за почтеност на инспекторите като средство за гарантиране ефективността на антикорупционния орган. Предвидено е увеличаване на правомощията по отнемане на незаконно придобито имущество с цел преодоляване затрудненията до този момент при прилагане на процедурата по гражданската конфискация.

Имаме възможност да разширяваме съгласието, защото имаме общ проблем, който да решаваме, каза още Меглена Кунева.