Депутатът от ГЕРБ и бивш регионален министър Лиляна Павлова заяви във Варна, че е лъжа твърдението, че в оперативна програма "Транспорт" за следващия програмен период няма средства за магистралата.

В края на август министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева обясни, че строителството остава приоритетно, но извършва проучване, за да се уточни откъде точно ще минава трасето.
Според министъра европейски пари със сигурност няма да стигнат за “Хемус“, така че ще се търсят други източници на финансиране, дори и публично-частно партньорство като вид концесия, стига да има достатъчно трафик.

Павлова обаче твърди, че управляващите са направили преразпределение и средствата по програма "Транспорт" са намалени с около 0.5 милиара евро до 1.5 милиарда евро за двата сектора - железопътен и пътища.

"Основният коридор на магистралата е София-Велико Търново, а участъкът Велико Търново-Шумен можем да защитим като високоскоростен път и да се вместим в парите", смята Павлова.

Тя допълни, че подготвя парламентарно питане защо трябва да се търсят партньори и публично-частно партньорство за строителството на магистрала "Хемус".

Наскоро президентът Росен Плевнелиев критикува идеята за концесия с думите, че ще извършим национално предателство. Държавният глава бил притеснен от разнопосочните послания, които се чували от кабинета, и специално от Терзиева.

Преди време лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов коментира, че „Хемус” трябва да се направи само с 20% наши пари, другите са пари от Европа”.

Поставеният срок изграждането на цялата „Хемус" е 2018 г.

Ремонтите на "Хемус" ще завършат предсрочно

Десислава Терзиева каза, че е помолила фирмата-изпълнител на ремонтите по моста на автомагистралата да побърза с работата, но строителните дейности вероятно ще продължат до края на октомври.

Терзиева помоли за търпение и се извини за неудобството заради ремонта на виадуктите.

В същото време Георги Златев от Агенция "Пътна инфраструктура" заяви, че ремонтът на виадукта край Елешница трябва да приключи на 11 октомври. Това е решено заради предизвикваните километрични опашки от автомобили по магистралата.

"Концесията" на магистрала "Тракия"


Опит да се даде магистрала на концесия бе направен през 2005 г. от правителството на Симеон Сакскобургготски.
Тогава бе подписан договор с българо-португалския консорциум „Автомагистрала "Тракия“ АД за 35-годишната концесия за доизграждане и експлоатация на аутобана.

В основата му бе задължението на държавата да компенсира концесионера при недостатъчен трафик, тоест ако той не може да печели от магистралата.
В скандалната концесия се намесиха парламентарни комисии, прокуратура, международни консултанти, имаше препоръки от Брюксел.

След анекс при правителството на Сергей Станишев договорът бе прекратен.
Нов опит за търг за магистралата бе блокиран от Брюксел заради непрозрачност на условията.