България ще се прослави като единствената държава, която в работен ден ще спре движението на тежкотоварните автомобили. Това го няма никъде, коментира пред "Фокус" Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП), във връзка със заповедта на министъра на транспорта.

Заповедта предвижда забрана на движението на тежкотоварни автомобили с повече от две оси, селскостопанска и земеделска техника, трактори и специализирана строителна техника по републикански пътища първи клас и автомагистралите на България от днес до 30 август в интервала от 15.00 ч. до 20.00 ч. в дните петък и неделя. Тя бе издадена от министъра на транспорта Александър Цветков. Според разпоредта целта на въвеждането на това ограничение е осигуряването на по-висока безопасност на движението по пътищата и улесняването при придвижването на пътуващите към българските курорти през летния сезон, най-вече в дните петък и неделя. В този период на годината трафикът по пътищата на страната и задръстванията се увеличават. Тежкотоварните автомобили допълнително усложняват пътната обстановка, като създават условия за образуването на колони от автомобили и предприемането на рискови изпреварвания от водачите, което повишава опасността от пътнотранспортни произшествия, се отбелязва в заповедта.

На нас ни е много интересно: кой в България в петък работи до 15.00 часа следобед,  попита риторично Лавов.  Според него частните фирми уплътняваме максимално деня и явно остават "държавните и общинските чиновници, които очевидно не работят, но им се плаща с нашите пари от данъците".

Лавов е категоричен, че тази заповед е противоконституционна, защото лишава от правото на труд в работен ден, като забранява движението на тежкотоварни автомобили. "А някой друг чак толкова се е престарал, че е забранил тотално, по всички първокласни пътища движението. Т.е. – българинът явно е хукнал към Видин на море, или към Русе на река, или към, не дай си Боже – Оряхово", изтъкна зам.-председателят на НСБП.

По думите му човекът, който е подготвил тази заповед, и който я е приел, въобще не заслужават да бъдат на постовете си. "Това е пълна гавра първо, с професионализма, който би трябвало да имат, и второ – с всички транспортни работници и фирми в България? Това никой никъде не си го е позволявал, защото в тези държави има закони. Петък е работен ден. Да го обявят за национален празник, да не работим в петък, да ходим на море. Хората работят навсякъде, по провинцията, особено, само и само да могат да изкарат нещо и да го изнесем (нали отчитаме някакъв малък ръст на износа). Ние ги чакаме в петък до 20.00 – 21.00 часа вечерта, за да напълни камионът и да потегли с доставката, да пристигне във вторник в Европа и да разтоварят, за да получат поне глътка въздух. А те в тази криза, в работен ден, спират работата. Дори и швейцарците нямат забрана дори и в събота, а в петък – никъде няма", категоричен бе Лалов.

Според него ако забраната важи само за неделя, от НСПБ биха проявили разбиране, но при една по-голяма гъвкавост и съобразяване с наличния паркинг. "Защото всичко на Русе, което ще влезе от Румъния, ще запуши Русе и самият град ще бъде блокиран. Много хора първо трябва да помислят, да се консултират със специалисти и след това да пишат някакви забрани", категоричен бе заместник-председателят на НСПБ.

От сдружението вече са изпратили писмо до премиера Бойко Борисов по повод заповедта. "Ние ще го изчакаме, но ако премиерът не разбере какви хора са неговите подчинени, ние ще предприемем съответните действия. Навсякъде правото на труд е защитено от Конституцията в работен ден. В по-прав текст казано – и ние можем да ударим насред магистралите камионите, пък тогава да видим - кой кой е.

В отговор на недоволството на превозвачите за спиране на движението на ТИР-овете в петък след 15.00 часа премиерът Бойко Борисов коментира, че това се прави за да може хората спокойно да пътуват до морето, тъй като  у нас няма направена нито една цяла магистрала. "За мен е по-важно да запазим живота на хората при засиления трафик към Черноморието. В България не може да се угоди на всеки. Към средата на 2012 г. се очаква да бъде завършена АМ „Тракия” и с това трафикът значително ще се облекчи и ще стане по-нормален”, каза  премиерът.