- Генерал Цветков, много зачестиха тази година споровете на тема "нов изтребител". Ясно е, че тук има икономически и политически залози. Но как, според вас, такива спорове въздействат в самите ВВС и като цяло в армията?

- Моят отговор е: Абсолютно негативно. И не от тази година. Това продължава вече 27 години, в резултат на което българската армия затъва в дебрите на политиканстването на нашите политици, губейки авторитет, способности и опит.

Мит останаха през тези 27 години думите за малка, но добре обучена, добре оборудвана и въоръжена българска армия. Те бяха казани още от президента Желю Желев.

Това бяха думи пълни със съдържание, но после всичко бързо се забрави и се сведе до непрекъснато намаляване не само на личен състав, въоръжение и техника, но и на бюджета за отбрана.

- А конкретният случай за самолетите?

- По проекта за модернизация на Военновъздушните сили и по-специално за придобиване на нов многоцелеви изтребител, сагата продължава вече седма година. От 2011-а, когато беше започнат проектът и бяха отправени първите писма към 9 страни за това, че България желае да придобие нов тип боен самолет.

Последвалото лутане влияе, както казах, абсолютно негативно на целия личен състав - не само от ВВС, но и от сухопътни войски, и от военноморските сили, защото засяга българската армия като цяло.

- Тези дни премиерът Бойко Борисов, а и министър Каракачанов бяха поставили на преден план сухопътните войски. Ще зарадва ли това внимание вашите колеги в пехотата?

- Не е въпросът да се радва някой. В българската армия най-важното са хората в трите вида въоръжени сили - сухопътни, ВВС, военноморски. Не бива с необмислени изказвания да се настройва личният състав на видовете въоръжени сили.

Българските военни пилоти знаят много добре какво е състоянието на сухопътните войски, така че ще се радват, ако техните възможности се подобрят с придобиването на нови и съвременни бойна техника и въоръжение.

- А "важността" на самолетите? Независимо, че премиерът сега смекчи позицията си.

- По този въпрос думата трябва да си кажат експертите с пагон, служили и служещи в Българската армия. А не знайни и незнайни "експерти", които напоследък се народиха много, много. Самолетите са важни, както са важни и бойните машини на пехотата, и новите модулни патрулни кораби за ВМС.

- Що се отнася до ВВС, ситуацията в момента е любопитна за всеки, който гледа отстрани. Президентът на България е военен летец и бивш командващ ВВС, и е близо до ума, че той запазва пристрастие към своята кариера и вид войски. Как, според вас, това влияе в политиката?

- Президентът в качеството си на бивш командир на военновъздушните сили е много добре подготвен по въпросите на сигурността и отбраната и трудно може да бъде манипулиран.

С ръка на сърце няма как да не кажем, че голяма част от нашите политици манипулират обществото със своите изказвания, които в голяма степен са непремерени и недържавнически.

Когато президентът от Брюксел заяви, че смяната на приоритетите не говори добре за държавността, предполагам, че той е имал предвид развитието досега.

- Седемте години...

- Както казах, от 2011 г. се движи този процес - модернизацията на ВВС, придобиване на нов боен самолет. Бяха отправени покани към страните, съставена беше комисия от изключителни експерти - както от Министерството на отбраната така и от други ведомства.

Комисията си свърши работата перфектно. От нея се искаше да разгледа всички предложения и да направи класиране на кандидатите. Тя направи това в указаните срокове и... започнаха атаките: "ама те прибързаха", "ама служебното правителство няма право".

Не е вярно, служебното правителство е като всяко едно правителство на Република България. То движи въпросите, които са на дневен ред.

- Вчера премиерът Борисов увери, че няма конфликт между него и президента за модернизацията на въоръжените сили и за изтребителите. Все пак, дали няма да се развият противоречия?

- Преди всичко смятам, че това са отговорни хора в държавата - президентът и министър-председателят. Няма място за противоречия. Според мен има място за трезво и спокойно обсъждане на приоритетите в сектор "Отбрана и сигурност". Без много остри думи и приказки.

- Беше ставало дума, че в руските ни изтребители още има живот...

- ... че МиГ-29 имал ресурс до 2028 година. Това е така - жизненият цикъл е увеличен до 40 години и до 4000 летателни часа. Но при удължаване ресурса на този самолет, освен двигатели, за които основно се говори, има много други системи и оборудване, които си имат също срок на годност.

Ако се реши да се замрази проектът за нов изтребител и да започне процес на модернизация на МиГ-29, смело мога да заявя, че това е губеща позиция.

- Защо?

- Защото докато започнат работите в авиационния завод "Авионамс" (отново е държавен), където има липса на квалифициран персонал, докато се извърши самата модернизация - а тя трябва да е дълбока - ще дойде и краят на жизнения цикъл на МиГ-29. И ще се хвърлят едни излишни над милиард и половина български лева.

И същевременно след тази модернизация бойната ефективност на МиГ-29 ще бъде два пъти по-малка от бойната ефективност на съвременен многоцелеви изтребител.

- От думите ви следва, че проблемът за придобиване на нов боен самолет не търпи отлагане. Така излиза.

- Не търпи отлагане. И тук ще опонирам на министър-председателя, на предишните му думи за важността на самолетите. Съвременните локални войни, които започнаха от 90-те години: в Ирак, в Афганистан, сега в Сирия, мисля, че са показателни за това кое е важното и кое не.

Авиацията, военновъздушните сили трябва да осигурят плацдарм за пехотата. Не сме в Балканската война от 1912 година, или Първата световна, че дори и Втората световна война, а сме в XXI век и принципите на водене на войните са съвсем други.

Както виждаме, всички военни действия започват с използване на авиацията, а не на сухопътните сили.

- Допускате ли, че около досегашното забавяне на избор се намесват и външни фактори, външни лобита?

- О, не само че го допускам, а то и се прокрадва в изказванията на някои политици. Не искам да споменавам имена, но затова става дума.

Даже двама от политиците ни бяха много категорични, че Ф-16 трябва да бъде новият стар многоцелеви изтребител. Това не може да не навява на мисълта, че се лобира.

- Това същият Ф-16 ли е, който го имаше още преди 30-40 години, или е все пак някаква нова модификация?

- Не. Самолетите, които се предлагат, са Ф-16А, бойните, които са едноместни, и Ф-16Б - те са двуместните или учебно-бойни самолети. И те не са втора, а трета ръка и това е записано в документ.

Защото тези самолети като втора ръка Португалия ги е купила от Щатите. И сега португалците ни ги предлагат чрез Щатите до ниво MLU.

- Какво означава това?

- Модернизация. Някои от нещата са модернизирани, но по същество конструкцията на самолета, тялото, крилата и другите части са си от когато е произведен, тоест доста стари.

- Преди 30-ина години съм виждал в Граф Игнатиево дни с много учебни полети. Беше впечатляващо - как излитат, един след друг, в оглушителен шум. Предполагам, че днес в авиобазите ни не е така. В сегашната си форма, какви задачи биха могли да изпълняват ВВС?

- В днешно време, поради тези неща, които изредихме в разговора, има сериозни затруднения. Най-вече поради малкото изправна авиационна техника, самолети, поради липсата на резервни части, на течности, на горива. Лети се много по-малко, отколкото през годините, когато имаше достатъчно от всичко.

И по тези причини задачите, които могат да изпълняват ВВС, са ограничени, и това е записано в годишния доклад за състоянието на въоръжените сили за 2016 година. Цитирам:

"Българските въоръжени сили вече само частично са в състояние да изпълняват задачите си по мисиите произтичащи от конституционните задължения по гарантиране на суверенитета, независимостта и териториалната цялост на страната в рамките на колективната отбрана на НАТО и общата политика за сигурност и отбрана на Европейския съюз."

А е голям и процентът некомплектност от личен състав.

- Не достигат летци и механици, да?

- Да. И в заключение ще кажа, че се надявам след Консултативния съвет по националната сигурност при президента да се вземе правилното решение. Иначе ще се стигне до още отлив на личен състав от Българската армия и няма да се върнат положителни тенденции във въоръжените ни сили.

- - -
* О.р. генерал-майор Димитър Цветков е дългогодишен военен пилот; командвал е ескадрила, изтребителен полк и корпус Тактическа авиация. Бил е зам.-началник на Главния щаб на ВВС, военен аташе в Русия, главен експерт по ВВС в Министерството на отбраната и зам.-директор на "Авиотехника".