Това показва сравнителния анализ между продуктите, направен през последния месец, обяви по bTV директорът на Българската агенция по храните Дамян Илиев.

Експертите сравняваха няколко групи продукти: шоколад, месни и млечни продукти, газирани напитки, сокове и детски храни.

Резултатите от проверката показват, че от 31 изследвани продукта в 7 има разлика по отношение на обявеното съдържание - те са от групите газирани напитки и плодови сокове, детските храни, млечни продукти - маргарина, и в шоколадови десерти.

31 продукта са били закупени от търговски вериги в Австрия и Германия, толкова са били купени и от вериги в България.

Разлики не са открити само при месните продукти, заяви Дамян Илиев. Той уточни, че разликите са описани в етикетите.

Най-сериозни са разминаванията при млечните продукти и детските храни – при тях стоки с различно съдържание се предлагат под една и съща марка в България и в Германия.

Изследвано е сирене, което дори има различен вкус и вид, а се представя за същото, каза по БНТ доц. Тодорка Янковска-Стефанова - зам.-изпълнителен директор на БАБХ.

Сериозни разлики има в състава на шоколадите.

В газираните напитки на нашия пазар има глюкозо-фруктозен сироп вместо захар.

В енергийните напитки пък има по-нисък процент кофеин спрямо същите марки в Германия.

При натуралните плодови сокове са открити следните различия – в Западна Европа сокът действително е 100%, а на нашия пазар – 97%.

В наша полза е показателят в изследвано масло от млечната група - 82% съдържание на мазнини на българския пазар, при 80% на пазара в Германия.

Агенцията по храните е установила и разлики в цените на хранителните продукти от един и същи вид и една марка, но тях ще ги коментира министърът на земеделието Румен Порожанов, уточни Дамян Илиев.

Огромен скандал избухна след словашко изследване на 22 продукта, което категорично показа по-лошо качество в продуктите на една и съща марка, предназначени за техния пазар.

Последва и бурна реакция в Брюксел, а страните в Източния блок се обявиха твърдо против двойния стандарт в хранителните продукти.

В края на май тази година Българската агенция по безопасност на храните започна аналогично изследване.

„Смятам, че има разлики между продуктите, които се продават на българския и на европейския пазар. Важно е да се знае, че сравнителното изследване беше направено на идентични продукти от идентични марки, които се продават под едно и също наименование, както в България, така и в Централна и Западна Европа”, обясни пред NOVA заместник-председателят на Агенцията д-р Любомир Кулински.

„Едни и същи храни са с различни етикети. От 31 продукта, 24 са с идентични етикети, но при 7 продукта има разминаване”, каза още д-р Кулински.

В един от колбасите, продавани на българския пазар има повече вода в сравнение с неговия аналог на немския пазар, допълни Кулински.

Вредни ли са продуктите, продавани в България?

„Изобщо не говорим за безопасност. Храните са абсолютно безопасни, те дори са коректно етикетирани, въпросът е защо има разлика в етикета на сходни продукти”, подчерта д-р Кулински.

Какво предстои?

Предстои страната ни да уведоми Европейската комисия за резултатите от изследванията.

АНКЕТА: Трябва ли да има еднакъв стандарт за храните в ЕС?