Одобрен е и редът за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията, съобщават от правителствената информационна служба.

Наредбата е основа за повишаване на качеството в сектора и ще намали бюрокрацията, смята министърът на туризма Николина Ангелкова, цитирана от "Фокус”. Приемането й е било забавено с близо 2 години, но е била "разписана" за около 8 месеца.

Категоризацията

С документа Министерството на туризма въвежда ясен регламент за категоризацията на туристическите обекти. Те се разделят в две категории – клас А, включващ хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили, и клас Б – семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги, ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове.

Опростяват се и се намаляват формалните изисквания към местата за настаняване от клас Б.

Същевременно се завишават изискванията към висококатегорийните хотели, свързани с комфорта на туриста.

Фиксирани са размерите на телевизорите в помещенията за нощуване в най-високия клас хотели, съдържанието на минибара и др. Въвеждат се и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, съдържащи уреди и приспособления за обслужване на хора с намалена подвижност.

За първи път са разписани изисквания към менюто на закуската, към услугата „ол инклузив”, съдържанието на румсървис и др.

С наредбата се въвежда задължително изискване за наличие на единен вътрешен телефонен номер 9 в хотелите за връзка с рецепциите. Така туристите ще бъдат максимално улеснени при необходимост от бърза или спешна помощ.

Възприет е европейският критерий на системата „Хотел старс” – до 15% от стаите да са с по-малък размер от предвидените за категорията на дадения обект, ако това е съобщено предварително на потребителите на туристическата услуга.

Облекчението е насочено към по-старите хотели или хотелите в градската част, които трудно могат да направят технически преустройства, но предлагат допълнителни услуги на своите клиенти.

С подзаконовия нормативен акт за първи път в България се въвежда и регламент за условията, на които трябва да отговарят апартаментните туристически комплекси, хостелите и апартаментите за гости.

При апартаментните туристически комплекси по-специфичните изисквания са свързани с изграждането на обекта и неговото ползване.

Хостели и къмпинги

Посетителите на хостели ще получават безплатна карта на населеното място, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, почистване на стаята, достъп до интернет/Wi-Fi и други услуги.

Наредбата обръща специално внимание на къмпингите и на отделните територии в тях, предназначени за ползване от каравани/кемпери, палатки или с изградени бунгала.

Въведени са минимални изисквания за този вид туристическа услуга - наличие на ел. инсталация и електрическо захранване за всяка къмпингова единица.

Палатките ще имат маркировка, като необходимата площ за една палатка е 50 кв. м (за къмпинг категория „три звезди“), 40 кв. м (за „две звезди”) и 32 кв. м (за „една звезда“).

Мястото за каравани също трябва да е маркирано и оборудвано, с достъп на вода и електричество.

Към всички обекти и категории са разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.

След влизане в сила на наредбата действащите места за настаняване и заведения за хранене ще разполагат с 6-месечен гратисен период, за да приведат дейността си в съответствие с новите изисквания.
Всички новосъздадени обекти след датата на обнародването й ще се категоризират по новите изисквания.