Структурата на цената на горивата изглежда така: 50 процента акциз и ДДС; 34 на сто се плащат за суров нефт; 8 на сто за логистика; 7 на сто за оперативни разходи и един процент печалба, каза Златев, цитиран от БТА.

При четири рафинерии в страната само "Лукойл" внася нефт. Интересното е какво правят другите три, посочи Валентин Златев.

През 2015 година официалните вносител на горива са 102, но ние живеем в свят с двойни стандарти, каза още Златев. По думите му легалният бизнес е регламентиран и контролиран - има ясен субект, който внася нефт или нефтопродукти. Тези нефтопродукти влизат в 118 данъчни склада, оборудвани с измервателни уреди - само нефтеното пристанище "Росенец" има 638 измервателни прибора с над 6000 пломби. Там има постоянен митнически контрол на всяка партида горива - физически и през системата БАЦИС на агенция "Митници". Оттам горивата отиват в бензиностанциите, които онлайн са свързани с НАП. Приходите от тях се контролират от фирмите и от НАП, каза Златев.

Според него "сивата схема" на работа включва фирма, регистрирана с пет лева капитал, която няма ангажимент да пази 90-дневни запаси, внася нефтопродукти през митнически пристанища, където обаче няма ясни изисквания и контролни уреди. Горивата минават през системата БАЦИС и отиват на т.нар. "ведомствени бензиностанции" - в 99 процента от случаите там се плаща само в брой.

Независимо, че вносителите официално са 102 фирми - всъщност са само две - три големи фирми, а другите са на хора, които се ползват като "бушони", каза Златев.

Той припомни, че системата БАЦИС е създадена от Симеон Дянков (министър на финансите 2009 - 2013 година). Информацията от нея се събира само от агенция "Митници". В БПГА имаме сериозно основание да твърдим, че тази система никога не е функционирала в пълния си обем и това е "дипломатичен изказ" каза Златев.