Това обяви на пресконференция управителят на БДЖ "Товарни превози" Любомир Илиев, предаде БТА.

Според ръководството на националния превозвач кражбите са извършвани с подкрепа от най-високо ниво и досега няма никой уволнен от заловените нарушители, повечето от които са само "смъмрени" и още са на работа.

Срещу заловените досега 35 души през 2013 г. и 65 души през 2014 г. не са заведени дела.

"Най-високото ниво, на което се е участвало в схемите през 2014 г., е директор и зам.-изпълнителен директор. По това време холдингът се оглавяваше от Християн Кръстев, а Чавдар Трендафилов беше негов заместник (при кабинета "Орешарски" - б.р.)", подчерта Илиев.

От ръководство на БДЖ все пак се застраховаха, че преки доказателства за злоупотреби няма.

Съгласуването на количеството гориво между БДЖ и "ЛУКойл" обаче е ставало от ръководството на превозвача и то е трябвало да знае за несъответствията в разходите, генериращи милиони загуби, смятат сегашните управляващи компанията.

Илиев каза още, че от монтираните общо 53 GPS системи на локомотивите в началото на 2013 работят само 16.

"БДЖ-Товарни превози" разполага с 53 дизелови локомотива и на час маневреният разход е 15 литра. През 2012 г. са изразходвани общо 8 242 литра на стойност 16 256 хил. лева, а през 2013 г. въпреки намалената работа на дружеството, разходът се увеличава значително и това ощетява дружеството с над 1 млн. лева.
През 2014 този разход се увеличава и загубата е вече за 1 174 хил. лева, обобщи Илиев.

От БДЖ казаха още, че при 10 пункта, на които зареждат локомотивите на БДЖ, монтираните камери не работят.

Спешни мерки

Предвиждат се мерки срещу кражбите. Едната ще е да се намалят средните разходни норми на локомотив с 10% сега и с още 10% от началото на март. Другата - до края на февруари всичките GPS устройства да бъдат ремонтирани. Освен това специално звено за превенция на кражбите на гориво и на риска ще следи за изправността на системите, рисковите точки за източване и др.

При залавяне на нарушител той моментално ще бъде уволняван, категорични са от БДЖ.

Предвижда се отделно на 60 локомотива да се монтират камери, които да следят машинистите и движението на влаковете. На тях ще бъдат монтирани и "черни кутии" като тези на самолетите. На местата, където се зареждат локомотивите, също ще се монтират камери.

Ръководителите на БДЖ са установили и надписване на пътни листи за извънреден труд, което е още една форма за източване на гориво. За 2014 г. то е за 1100 хил. лева, като само за декември е 400 хил. лева. Мерките, които се предприемат, трябва да доведат до спестяване на 1 млн. лв., посочиха от БДЖ.

Ръководството обеща през април отново до отчетат разходните норми и резултатите от мерките.

Повод за тях стана проверка, разпоредена вчера от транспортния министър Ивайло Московски, по провод телевизионен репортаж за схемата, по която се краде гориво. От БДЖ увериха, че уличените по този случай ще бъдат предадени на прокуратурата.

"Далеч сме от Австрия и Германия"

Изпълнителният директор на БДЖ ЕАД Владимир Владимиров каза, че стремежът на ръководството е за средностатистическа европейска железница, за постигането на което трябва да има реформи.

"Далеч сме от Австрия, Германия и другите развити държави, където в железницата се инвестират милиарди. За да постигнем целите си обаче, БДЖ трябва да стане приоритет на държавата", подчерта той.

По думите му това означава по-дълъг хоризонт за инвестиции в железниците не по-малък от 7 г. Така с общо 210 млн. лева инвестиции за този период, предвидени в бюджета, ще може да подготвим обществените поръчки за нови мотриси, посочи Владимиров.