За да има картел, трябва да докажем, че тези фирми са обменяли информация, коментира пред bTV говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов.

По думите му е много трудно да се събере информация за картел, която да послужи успешно пред съда.

Ако от КЗК решим да влезем в една компания да проверим документите й, съдът информира тази компания предварително. От КЗК ще изследваме маржовете, но нямаме правомощия да кажем на някого защо продава на по-висока цена. За да се докаже картел на горивата, трябва някоя от фирмите да се почувства недоволна и да натопи другите фирми”, допълни той и подчерта, че такъв е и световният опит.

Гаврилов бе категоричен, че от комисията няма да влизат в политически диалог по повод спекулациите за картел на горивата.

Според него трябва да има много сериозна лична наказателна отговорност на управителите на компании, участвали в картел.

Да имаш бензиностанция в България е шест пъти по-печелившо отколкото в западния свят, коментира в същото време бившият министър на икономиката Трайчо Трайков.

Средният марж за богатия свят е около 5-10 стотинки на литър гориво, а в България е 30-40 ст. за литър. Лятото бяха извънредно надути цените, за да се приберат най-много пари от хората. Предвиждам, че цената на горивото ще падне до под два лева, където й е мястото”, каза още той.

Междувременно министърът на икономиката Божидар Лукарски коментира
предстоящия тази вечер национален протест за цените на бензина и дизела. Той заяви, че у нас няма държавен механизъм за регулиране на цените, освен това българският пазар е много по-малък от сочените за евтини европейски пазари.

"В страни като Австрия има държавни фирми, които всъщност дистрибутират горива, това във България отдавна не е факт. Един от най-големите дистрибутори например в Австрия е държавна фирма и тя може да си позволи да държи цени, близки до себестойността. В България пазарът не е такъв, но ние нямаме и такъв механизъм или държавен регулатор, който да окаже влияние”, обясни Лукарски.

Той допълни, че част от засечените нарушения са от сървъра на бензиностанциите към сървъра на НАП. Затова от министерството искат да има контрол, който да засича данните по зареденото гориво и това, което постъпва в НАП. В момента двете агенции – по метрология и митници, не могат да контролират този процес, подчерта министърът.

Горивото, което се продава от бензиностанциите в България, вече е по-качествено – отчетените нарушения при броячите са едва под 1%, а по отношение на качеството – 7%, категоричен бе Лукарски.