Блокадите продължават, след като протестиращите фермери отказаха да преговарят с правителството.

Проблемът не е двустранен между България и Гърция. Има блокиран европейски коридор и Европейската комисия разполага с по-голям инструментариум да въздейства върху този процес. Те биха могли да наложат рестрикции на гръцката страна. Това каза пред БНР по повод фермерските протести в Гърция и напрежението на българо-гръцката граница министърът на транспорта Ивайло Московски.

"Ще направим всички усилия да предявим пред гръцката страна и пред Брюксел нанесените на превозвачите ни щети, увери Московски. Гръцките власти твърдят, че не могат да влияят върху това поведение на фермерите", подчерта министърът.

Освен преките разходи на стоящия на границата камион, има и косвени, и щетите са сериозни, каза Ивайло Московски в отговор на въпроса дали е ясен размерът на загубите на превозвачите.

Блокадата по българските граници


Тази сутрин е затворен за движение на ТИР-ове  граничен пункт „Кулата - Промахон“, леките коли, микробусите и автобусите не  се пропускат, съобщи МВР.

Тежкотоварните автомобили, които пътуват в посока Кулата по магистрала "Струма", се спират от "Пътна полиция" в аварийната лента при км 341-ви, след пътния възел "Бобошево", съобщиха от Агенцията "Пътна инфраструктура".
Забраната за преминаване на тежкотоварни автомобили през пункта е в сила от вчера в 16.00 часа.

Другият граничен пункт "Илинден - Ексохи“ беше отворен за всички моторни превозни средства от 22.30 часа снощи, но тази сутрин отново е затворен. Няма информация от гръцките власти до кога ще бъде затворен пункта.

В 15.00 часа започна пропускането на леки автомобили и автобуси през ГКПП „Илинден-Ексохи“. В 17.00 часа работата на пункта отново е преустановена до 22.00 часа.

По първоначална информация след 22.00 часа ще бъдат пропускани всички моторни превозни средства.


Протестът на гръцките фермери


Гръцките фермери, недоволни от планираното увеличаване на осигуровките, се канят да продължат пътните блокади в южната ни съседка поне още седмица.
Те възнамеряват да увеличат времетраенето на всекидневните блокади по магистралите в цялата страна в рамките на протестите срещу пенсионните реформи. Освен това фермерите са решили в петък да проведат протест с трактори в центъра на Атина, предаде Kathimerini.

Представителите на 68-те издигнати по магистралите блокади проведоха среща в предградие на Атина, по време на която са решили да отклонят поканата за разговори с министъра на земеделието Вангелис Апостолу във вторник.

Докато премиерът Ципрас е на посещение в Техеран, откъдето се надява да издейства възобновяване на вноса на ирански петрол на изгодни цени, фермерите отново блокираха за часове основната магистрала от Солун за Южна Гърция. Пътят за и от Пелопонес също се оказа преграден за дълго време.

Освен отмяна на плановете за драстично покачване на социалните осигуровки, те поискаха същото и за данъчните увеличения от края на миналата година. Исканията на фермерите не спряха до тук. Те поискаха освобождаване от всякакво облагане на дизела и на 12 хиляди евро от годишните си доходи плюс премахване на ДДС върху оборудването си.

Механизми, с които да спрем блокадата

Има механизми, с които да спрем блокадата по границата ни с Гърция, и те трябва да бъдат стартирани още днес. Това каза по bTV бившият земеделски министър и настоящ председател на Съюза за стопанска инициатива Мирослав Найденов.

Съюзът за стопанска инициатива заедно с Националното сдружение на българските превозвачи е подготвил екшън план, с който може кризата да се разреши.

Възможно е още днес да се създаде логистичен център в министерството на транспорта и всички автомобили, които чакат вече трета седмица на Кулата, да бъдат пренасочени по алтернативни маршрути. По оценка на експертите това ще бъдат допълнителни около 1000 км, които ще струват около 350 евро на тир.

Тези средства първоначално ще се поемат от правителството, след което правителството ще претендира тази сума пред ЕК от т. нар. фондове за форсмажор. За около 10 дни сумата би била в размер на около 3,5 млн. евро, разясни Найденов.

По думите му това е европейска практика, често такива блокади има между Франция и Испания.

Според него заради блокадата правителството също търпи загуби от намаление постъпления от данъци и акцизи. "Няма да го има и хуманитарният проблем, тези хора страдат, нямат никакви санитарни условия", допълни той.

АНКЕТА: Подкрепяте ли протестите в Гърция?