Все пак създателят и изпълнителен директор на социалната мрежа защити компанията си.

В продължило близо пет часа изслушване на съвместно заседание на комисиите за търговията и юридическите въпроси на Сената на САЩ 33-годишният милиардер подробно отговаряше на въпросите на сенаторите, някои от които показваха незапознатост с технологичните аспекти на дебата, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

"Ние не продаваме данни", заяви той неколкократно и отрече компанията му да е средство за следене на хората в интернет.

Според сенаторите създадената през 2004 г. социална мрежа не е успяла да защити личните данни на потребителите си и е допуснала политически манипулации. Полемиката шумно се разрасна в средата на март с избухването на скандала с фирмата "Кеймбридж Аналитика".

Данните на около 87 милиона потребители се озоваха в ръцете на британската фирма за анализ на данни преди Фейсбук да започне да въвежда ограничения през 2014 г. След това фирмата е работила за предизборния екип на Доналд Тръмп в кампанията за президентските избори в САЩ през 2016 г.

"Не преценихме достатъчно добре отговорностите си и това бе голяма грешка. Това бе моя грешка и се извинявам за нея. Днес е очевидно, че не сме направили достатъчно, за да попречим тези инструменти да бъдат използвани недобросъвестно", добави шефът на Фейсбук, който бе заменил традиционната си сива тениска с тъмен костюм и небесносиня вратовръзка.

Компанията с над 2 милиарда потребители е също обвинена, че е послужила като инструмент за дезинформация и политическа манипулация, извършени според американското разузнаване от Кремъл с цел да улесни избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ. Москва отрича тези обвинения.

Зукърбърг заяви, че Фейсбук води непрекъсната битка със злонамерени тролове  от Русия, които се опитват да използват платформата за свои цели.

"Това е истинска оръжейна надпревара и те ще продължат да стават все по-добри", подчерта основателят на компанията.

"След изборите от 2016 г. нашият приоритет беше да защитим честността на други избори по света", каза още той.

Зукърбърг също така потвърди, че Фейсбук съдейства в разследването на специалния прокурор Робърт Мълър за руската намеса в изборите в САЩ, без да уточни по какъв начин. Някои сенатори заявиха, че са решени да приемат нормативни актове за по-добър контрол на Фейсбук и интернет компаниите въобще.

"Ако Фейсбук и другите социални мрежи не решат или не пожелаят да решат проблема с намесата в личния живот, ще го направим ние в Конгреса", предупреди сенаторът демократ от Флорида Бил Нелсън.

Марк Зукърбърг заяви, че ще подкрепи регулация, "ако е добра". Той също така увери, че Фейсбук винаги ще има безплатна версия и изрази мнение, че компанията му не е монополист.

Преди началото на изслушването в Сената Фейсбук обяви възнаграждения за сигнали за злоупотреба с лични данни от външни приложения.

От понеделник Фейсбук започна да уведомява потребителите си, чиито лични данни може да са попаднали у "Кеймбридж Аналитика". Компанията също така ще проверява самоличността на хората и организациите, които пускат предизборни или политически послания, ще изясни параметрите за поверителност и ще сътрудничи на авторите на независими изследвания за влиянието й в изборите и демокрацията.

Зукърбърг заяви, че Фейсбук няма как да разбере дали чуждестранни граждани пускат политически реклами през американски фиктивни компании, предаде Ройтерс.

Той заяви още, че по принцип би подкрепил американски закон да се иска разрешение от потребителите преди да се използват техни данни. Зукърбърт обаче отбеляза, че подобен нормативен акт трябва да се дефинира много точно и каза, че очаква с нетърпение бъдещи обсъждания по въпроса. Той заяви, че по-строги регулации може да затруднят старта на малки фирми.

Шефът на Фейсбук увери, че компанията му си сътрудничи с правителството на САЩ само при непосредствена заплаха от нанасяне на вреда или ако бъде задължена по законов път. Зукърбърг предупреди, че китайските интернет компании са стратегическа и конкурентоспособна заплаха за САЩ.

Засега Фейсбук уверява, че не наблюдава съществен спад в потребителската активност, нито финансови последици, въпреки появата на движение, което призовава потребителите да напуснат тази социална мрежа и безпокойствата на някои рекламодатели.

Акциите на Фейсбук загубиха близо 15% на Уолстрийт след разкриването на случая с "Кеймбридж Аналитика". Снощи обаче акциите на компанията отбелязаха покачване от 4,5% до 165,04 долара на акция - най-голямото им повишение от близо две години, отбелязва Асошиейтед прес. След изслушването в Сената днес Зукърбърг ще даде показания и в Камарата на представителите.

Над 35 000 българи засегнати от скандала