Вчера прокуратурата в Марсилия даде пресконференция, че 28-годишният пилот Андреас Лубиц нарочно е разбил самолета на "Джърмънуингс" над Френските Алпи, в който имаше още 149 души.

Изпълнителният директор на "Луфтханза" Карстен Шпор обясни, че Лубиц е започнал обучението си през 2008 г., но процесът е бил „прекъснат“ за няколко месеца, съобщи CBC News, цитирана от "Фокус". Германският пилот е преминал обучение в център на „Луфтханза“ в Бремен и във Финикс, Аризона.

Шпор не уточни причината за прекъсването, но подчерта, че пилотът не просто е минал всички медицински тестове, но и обучения, тестове за пилот и проверки, така че е бил на „100% годен да управлява самолет".

Шефът на германската авиокомпания добави, че макар „Луфтханза“ да изисква всички пилоти да преминават медицински изследвания всяка година, тези тестове не включват задължително психологически елементи.

Можем единствено да спекулираме за мотивите на Лубиц. Изобщо нямаме никакви разкрития за причината, по която вторият пилот е направил това или какво го е накарало“, каза още Карстен Шпор.

Половин година лечение при психиатър

Андреас Лубиц половин година се е лекувал при психиатър и причината за прекъсването в обучението му са били психически проблеми, съобщиха "Билд" и "Шпигел", цитирани от БТА.

Кореспондентът на "Шпигел" Матиас Гебауер цитира приятели на Лубиц, според шестмесечното му прекъсване се дължи на синдрома на "прегарянето" ("burn out") или на депресия. Това е станало по време на обучението му в лятната школа на германската авиокомпания във Финикс, САЩ.

Като косвено потвърждение за психическите проблеми на Лубиц "Билд" посочва и следното обстоятелство - в неговото досие във федералното управление за гражданска авиация е имало забележка, че се нуждае от "специализирани редовни медицински прегледи". Такава бележка имало и в лиценза му за пилот.

"Всички пилоти са длъжни да преминават през периодични медицински прегледи от лекар, експерт по авиационна медицина, които включват като оценка на физическата , така и на психическата годност. Ако прегледът установи заподозрян проблем, то трябва да се предприеме по-специализиран преглед, който може да включва нервофизиологично изследване“, се посочва в изявление на Международната организация за гражданска авиация.

Капитанът се опитал да разбие вратата с брадва

Командирът на полет 9525 на „Джърмънуингс“, който е бил заключен извън пилотската кабина, се е опитал да разбие вратата с брадва, пише още "Билд".

"Ню Йорк таймс" отбелязва, че германските власти и "Луфтханза" са отказали да назоват името на капитана на полета, но британски и испански вестници го идентифицират като Патрик Зондерхаймер.

Записите от черната кутия сочат, че капитанът многократно е чукал на вратата на кабината и се е опитвал да се върне обратно, преди самолетът да се разбие, казаха от френската прокуратура. Зондерхаймер е използвал брадва, за да се опита да разбие бронираната врата. Говорител на „Джърмънуингс“ потвърди, че е имало брадва на борда на самолета. Този инструмент е част от оборудването за сигурност на самолета "Еърбъс 320".

"Вашингтон пост" пък поставя въпроса как в бъдеще да се избегнат катастрофи като тази във Френските Алпи в бъдеще и отбелязва, че този случай е породил въпроси за обучението на пилотите и процедурите за сигурността в кабината.

Авиокомпаниите, макар и със закъснение, вече променят правилата си за пилотската кабина на самолета, като някои вече въвеждат изискване в нея винаги да има най-малко двама души, пише по този повод британският в. "Гардиън".