Статистиката на фирмата показва лоша дисциплина на плащанията - 27 на сто от фактурите, издадени към фирми-контрагенти, се плащат със закъснение или изобщо не се погасяват у нас, при средно ниво за Европа от 23 на сто. Като цяло навременните плащания в Европа в момента са на ниво 78 на сто от всички издадени фактури.

Българският бизнес е в дъното на класацията по редовност на плащания.
Това констатират в последното издание на изследването "Навици на плащане в Европа", традиционно извършвано от EOS Group (ЕОС Груп), една от водещите компании за управление на дългове (изкупуване на вземания), предаде БТА.

Другите стани със сходен дял нередовни плащания са Гърция с 28 на сто, Русия - 27 на сто, Румъния - 27 на сто, Хърватия - 27 на сто. Закъснението, с което бизнесът у нас се разплаща, е средно 23 дни след падежа на фактурата - при 21 дни за Източна Европа.

Гражданите са по-дисциплинирани от бизнеса в това отношение, като средно 24 на сто от фактурите се плащат със закъснение или остават неплатени, при 23 на сто за Източна Европа, а средното закъснение е 15 дни след падежа.

Българите традиционно плащат с приоритет ипотеки, ток, потребителски кредити, лизинг вноски. На "изчакване" обикновено са парното и водата.

В България делът на банковата задлъжнялост е 49 на сто, на небанковия сектор, т. нар. бързи кредити - 19,7 на сто и телекомуникационните услуги - около 27 на сто.

Забавените плащания от клиенти водят до намаляване на печалбите на фирмите - 56 на сто, по-високи разходи за лихви - 46 на сто, липса на ликвидност - 44 на сто. Тези проблеми в крайна сметка водят до реална заплаха от фалит, който обхваща 24 на сто от българските фирми, на фона на средно 17 на сто в Европа.

За да съберат дълговете си в България, услугите на колекторски фирми ползват 42 на сто от компаниите. Анкетираните са заявили, че колекторските компании им възстановяват обратно 9 на сто от годишния оборот.

Провежданото за 10-ти път проучването на ЕОС съвместно с независимия институт Кантар TNS не отчита значително подобрение на навиците на плащане през последните три години. То обхваща 3200 интервюирани мениджъри и собственици на компании от 16 европейски държави, които отговарят на въпроси за опита си по отношение на навиците за плащане (собствените и на клиентите им), за икономическото развитие в страната им, за последиците от забавените плащания и възможните мерки, които предприемат, в отговор на този риск.