Европейската комисия е предложила всички превозни средства да плащат по-високи пътни такси при по-голямо количество отделен въглероден диоксид, тъй като комисията се стреми да намали въглеродния отпечатък от автомобилния транспорт, съобщиха два източника от ЕС, цитирани от Ройтерс и БТА.

Предложението, което все още не е окончателно оформено, за първи път ще определи общоевропейски принципи за пътните такси за автомобилите, включително таксата, която шофьорите трябва да плаща в зависимост от пропътуваната дистанция, посочват източниците. Според един от тях предложението предвижда по-замърсяващите коли да плащат по-висока такса.

Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) съобщи, че подкрепя такъв подход.

Тежкотоварните автомобили представляват малък дял от колите на пътя, но на тях се пада една трета от въглеродния диоксид, отделян от автомобилния транспорт.

Сега ЕС има законова рамка, определяща пътните такси за камионите, но таксите за частните автомобили се определят от националните правителства.

Системите, при които се плаща пътна такса за време (седмица/месец/година) - винетките, ще трябва постепенно да бъдат прекратени, посочват източниците.

Това означава, че пътните такси, като тези в България, ще трябва да бъдат променени, ако предложението бъде прието.

ВАС отмени скъпите винетки, но новата им цена остана в сила >> >> >>

Превозвачите са против спирането на винетките, тъй като те са по-изгодният за тях вариант, а въвеждането на такси, базирани на изминатото разстояние, ще ги принуди да инвестират в по-скъпи устройства за автомобилите си.

Макар да се въздържа от това да изисква правителствата да инвестират приходите от пътните такси в пътна инфраструктура, комисията планира да въведе изискване за публична финансова отчетност за това къде отиват средствата.

Очаква се предложенията да бъдат публикувани на 31 май, след което ще трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и държавите членки.